27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Erasmus-student mag ook na harde brexit blijven

Studenten en docenten – ook de Britten onder hen – die met een Erasmusbeurs op uitwisseling zijn, hoeven zich bij een harde brexit geen zorgen te maken over hun studie of stage. Zij mogen die gewoon afronden.

Deelnemers aan het Erasmus+-programma mogen niet de dupe worden van een harde brexit, waarbij de Britten zonder deal de Europese Unie verlaten, stelde de Europese Commissie in januari. Haar voorstel: iedereen met een Erasmusbeurs die vóór de uittreeddatum op uitwisseling is gegaan, kan die ongestoord afmaken en behoudt zijn studiepunten. Na het Europees Parlement, heeft ook de Europese Raad daar deze week mee ingestemd.

Zorg weggenomen

Op dit moment doen er 14 duizend studenten en docenten uit de 27 lidstaten mee aan een Erasmus+-programma in het Verenigd Koninkrijk (waarvan momenteel tien VU-studenten) en zijn er 7 duizend Britse studenten op uitwisseling in Europa. Eerder werd gevreesd dat zij bij een no deal-brexit hun uitwisseling moesten stopzetten, maar die zorg is nu definitief weggenomen.

Voor de huidige Britse diplomastudenten, die hier niet op uitwisseling zijn, verandert er niets. Maar als zij ná een harde brexit naar Nederland komen, worden zij gezien als burger van buiten de Europese Economische Ruimte. Zij betalen dan het hogere instellingscollegegeld en ontvangen geen studiefinanciering. Vorig collegejaar studeerden er 3.109 Britse studenten aan een Nederlandse universiteit of hogeschool.

Derde stemming

Deze week stemt het Britse Lagerhuis voor de derde keer over het terugtredingsakkoord dat premier May en de Europese Unie sloten. Als dat wordt goedgekeurd, dan is de brexit op 22 mei een feit. Zo niet, dan heeft May tot 12 april de tijd om met een alternatief plan te komen. Lukt ook dat niet, dan vertrekt het Verenigd Koninkrijk zonder deal uit de EU.