27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Enschede heeft beste beleid voor studentenhuisvesting

Enschede is uitgeroepen tot beste studentenkamerstad van 2018. Wageningen en Tilburg staan op plaats twee en drie in de ranglijst van de Landelijke Studentenvakbond. Delft, de winnaar van de vorige editie, eindigt onderaan.

De prijs wordt vandaag voor de tweede keer uitgereikt door de LSVb en kenniscentrum studentenhuisvesting Kences. Ze vragen daarmee aandacht voor het kamertekort onder studenten. Gemeenten die dit probleem tegengaan met slim beleid worden met de prijs in het zonnetje gezet.

Lage nood, wel prioriteit

De dertien steden met de meeste studenten werden beoordeeld op basis van hun studentenhuisvestingsbeleid. Werken ze goed samen met woningcorporaties, hoe makkelijk is het voor particulieren om hun pand te verhuren aan studenten. Ook is gekeken naar de informatievoorziening voor studenten en naar nieuwe initiatieven en projecten.

Enschede doet dat dit jaar dus het best, volgens de LSVb. “Ondanks dat de woningnood in Enschede het laagst is, zet de stad zich actief in voor betaalbare en veilige studentenhuisvesting. Ze zijn daarmee een mooi voorbeeld voor andere studentensteden, daar mogen ze trots op zijn”, aldus LSVb-voorzitter Carline van Breugel.

Kamerplatform

Enschede werkt goed samen met de woningcorporaties en doet veel om studenten een eerlijke kans te geven op een woning. Het kamerplatform dat hiertoe samen met de onderwijsinstellingen is opgezet krijgt veel waardering in het juryrapport.

Wageningen, nummer twee op de lijst, scoort onder meer met haar jaarlijkse monitor studentenhuisvesting die ze samen met de universiteit en studentenhuisvester Idealis maakt. Ook in Tilburg vindt er veelvuldig overleg plaats tussen onderwijsinstellingen, gemeente en corporaties. De stad geeft bovendien kamergaranties aan internationale studenten.

HOP-Studentenkamerstad2018.JPG

Veel strenger

Opvallend is dat de ranglijst compleet veranderd is ten opzichte van de eerste editie in 2017. Enschede stond toen onderaan en toenmalig winnaar Delft belandt dit keer op plaats tien van de dertien omdat het soepele beleid rondom het omzetten van woningen in kamers het afgelopen jaar veel strenger is geworden.

Ook in andere steden is er een hoop veranderd. “Op het moment staat studentenhuisvesting in veel steden hoog op de agenda, waardoor regelingen onder de loep worden genomen en deze versoepeld worden of juist strenger worden gemaakt”, aldus het rapport.

Veel Nederlandse studentensteden kampen met een tekort aan betaalbare studentenkamers, blijkt uit de Landelijke Monitor Studentenhuisvesting 2018 van Kences. Daarin staat dat nog altijd duizenden studenten dagelijks heen en weer moeten reizen tussen hun studiestad en het ouderlijk huis.