17 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Dordrecht baalt van VU-onderzoek

Toxicoloog Jacob de Boer van de Vrije Universiteit adviseerde vorige week Dordtenaren geen groente en fruit uit eigen tuin te eten vanwege schadelijke stoffen. Daar was de burgemeester niet zo blij mee.

De Boer onderzocht rondom de chemische fabriek Chemours in Dordrecht hoeveel van de giftige stoffen C8 en Genx te vinden was op gras en bladeren. Die concentraties waren flink hoog. Van C8, of Pfoa, vond Amerikaans onderzoek een verband met onder andere nier- en teelbalkanker. Genx is de vervanger van C8.

Met name de hoge concentraties C8 zijn raadselachtig, want Chemours zelf zegt in 2012 te zijn gestopt met het gebruik ervan, sinds het op de lijst van Zeer Zorgwekkende Stoffen staat. De Boer twijfelt openlijk aan de woorden van het chemiebedrijf. “Zijn ze nooit gestopt met C8? Dat moet nader geverifieerd worden. Komt het via het grondwater: daar vind ik het gehalte C8 te hoog voor. Ik vind het heel apart”, zei hij vrijdag tegen het AD.

VU vs. RIVM

Waarnemend burgemeester Peter van der Velden van Dordrecht is niet zo blij met het eigen initiatief van de VU-onderzoeker. “De mensen in Dordrecht krijgen dit over zich heen, dat vind ik jammer”, aldus Van der Velden. “Wij betreuren het dat in dit dossier zo op het gemoed van mensen wordt ingespeeld.”

De gemeente neemt het onderzoek zelf overigens wel serieus, staat in een verklaring. Wel stelt ze dat het RIVM al eerder had vastgesteld dat de stoffen in die concentraties te vinden zijn rondom de fabriek. Het RIVM ziet geen reden om mensen te waarschuwen geen zelf geteeld eten meer te eten.