29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Docenten krijgen eindelijk voldoende van studenten

De VU geeft iets beter onderwijs dan vorig jaar, vinden studenten. De inhoud van de opleiding en de docenten krijgen net wat hogere cijfers dan in 2015, blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête. Het docentenoordeel komt daarmee eindelijk in de groene cijfers.

Amsterdam

Dat de VU in Amsterdam staat, bevalt studenten nog het meest. Maar ook de groepsgrootte, stage en algemene vaardigheden worden goed gewaardeerd. De grootste stijger ten opzichte van 2015 is de kwaliteitszorg (vakevaluaties en omgang met klachten), ook al vinden studenten die nog steeds onder de maat.

Behalve voor kwaliteitszorg krijgt de VU ook onvoldoendes voor informatievoorziening, stagebegeleiding, voorbereiding op de beroepspraktijk en de betaalbaarheid en beschikbaarheid van woonruimte. De informatievoorziening is sinds 2013 aangepakt, onder andere met VUnet, maar het kan dus nog veel beter.

NSE 2016 trend VU

Bron: NSE 2016. Themascores voor de VU per jaar, gesorteerd naar themascore in jaar: 2016. Met kleuren is aangegeven of een thema positief (groen), redelijk (oranje), of laag (rood) scoort. Engels Taalaanbod en Internationale studenten: alleen internationale studenten.

Bungelen

Al jaren bungelt de VU onderaan in het groepje brede universiteiten, waar ook de universiteiten van Utrecht, Nijmegen, Groningen, Leiden en de Universiteit van Amsterdam in zitten. Daar is dit jaar geen verandering in gekomen.

De vragenlijst werd ingevuld door bijna 10.000 VU-studenten. Met 46 procent van het totaal aantal studenten van de VU is dat veel meer dan vorig jaar, toen de opkomst maar net uitkwam boven de 27 procent.

Tevreden

De resultaten zijn in de loop van de dag per opleiding te bekijken op www.studiekeuze123.nl. Ook Elseviers Keuzegids baseert zich voor een groot deel op de studentoordelen uit de Nationale Studenten Enquête.

Landelijk groeide de tevredenheid onder studenten over hun opleiding ook licht, net als aan de VU. Daarover plaatsen we later meer.