‘Diversiteit is meer een taak voor de VU’

Religieuzen emanciperen moet je lekker aan de VU doen. Dat zegt een universitair hoofddocent van de UvA in een discussie over een plan voor een nieuw diversiteitsbeleid aan die universiteit.

Nou ja, hij zegt het niet letterlijk zo. Wat hij zegt, althans volgens de website ScienceGuide.nl, is: ‘Het emanciperen van traditionele religieuzen is in Amsterdam wellicht meer een taak voor de VU, gezien hun gereformeerde achtergrond. Dat hebben ze al een keer eerder gedaan vanaf 1880, met wisselend succes overigens getuige de Nashville-verklaring.’

Dat laatste is een fijnzinnige verwijzing naar het feit dat een aantal christelijke VU-wetenschappers de zogenaamde Nashville-verklaring had ondertekend, waarin homoseksualiteit en genderdiversiteit worden afgewezen.

Halal-eten in de kantine

Medewerkers en studenten van de UvA is gevraagd online te reageren op het plan en veel van de 45 reacties zijn positief, meldt ScienceGuide. Een aantal mensen noemt de VU als voorbeeld. Zo stelt een onderzoeker voor om VU-studenten met een migratie-achtergrond te vragen waarom ze voor de VU hebben gekozen. Dat zou ideeën kunnen opleveren voor het diversiteitsbeleid aan de UvA, zoals meer halal-eten in de kantine, denkt de onderzoeker.

Maar die hoofddocent ziet dat niet zitten en is bang dat dan de seculiere identiteit van de UvA onder druk komt te staan. Hij ziet de komst van een stilteruimte al als bedreiging en voelt zich als homo nu al minder veilig aan de UvA dan tien jaar geleden.

Atheïsme en vrijzinnigheid

‘Atheïsme en vrijzinnigheid zijn de kern van wetenschap en van gelijkheid voor iedereen, ongeacht culturele achtergrond’, aldus de hoofddocent.

Dat diversiteit niet aan de UvA, maar aan de VU thuishoort, is een sentiment dat aan de UvA vaker tot uitdrukking wordt gebracht. In 2017 deed er een nieuwe studentenpartij mee aan de studentenraadsverkiezingen aan de UvA, Roede, die vond dat ‘als je diversiteit wil je maar naar de VU moet gaan.’

Van die partij is daarna weinig meer vernomen.