Studentenleven
& Maatschappij

Burgemeester: chemiestudenten criminaliteit ingelokt

Criminelen ronselen chemiestudenten om in drugslaboratoria te komen werken, zegt burgemeester Arend van Hout van de Gelderse gemeente Westervoort. Bij de opleidingen kijken ze verbaasd op.

Deze criminelen zouden zich zelfs inschrijven voor chemieopleidingen om in contact te komen met de studenten, schreef regionaal dagblad de Gelderlander. De rekrutering zou “op grote schaal” voorkomen.

Van Hout is voorzitter van Samen Weerbaar, waarin onder meer gemeenten, politie, Openbaar Ministerie en de Belastingdienst samenwerken in de strijd tegen georganiseerde criminaliteit. Hij wil dat er lespakketten komen om jongeren te waarschuwen tegen een leven in de criminaliteit.

Opleidingen weten van niks

Maar bij opleidingen van de Radboud Universiteit Nijmegen en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen hebben ze er nog niet van gehoord, zeiden ze in de Gelderlander. Ook elders in het land kijken ze ervan op.

De woordvoerder van Fontys Hogescholen, met vestigingen in Brabant en Limburg, reageert sceptisch. Als er bij zijn hogeschool zoveel studenten chemie betrokken zouden zijn bij drugscriminaliteit, dan zou daar wel iets van naar buiten zijn gekomen, vermoedt hij. “Al weet je natuurlijk niet wat studenten in hun vrije tijd doen.” Ook de opleidingsmanagers hebben er niet van gehoord, geeft hij in hun naam door.

Verkeerde handen

Bij de TU Eindhoven weten ze eveneens niets, zegt de woordvoerder. Hij heeft het nagevraagd bij de studievereniging van chemical engineering en daar hebben ze er ook nooit iets over gehoord.

De Eindhovense universiteit heeft wel allerlei chemicaliën in huis, maar er zijn ook allerlei procedures om ervoor te zorgen dat die niet in verkeerde handen vallen. Als een student bijvoorbeeld een stof bestelt waaruit je drugs kunt maken, dan moet de universiteit bevestigen dat het echt voor het onderwijs is bestemd. “In de afgelopen tien jaar zijn er geen verdachte situaties geweest en de AIVD heeft er ook nooit naar gevraagd.”

Tweede Kamer ongerust

CDA-Kamerlid Michel Rog riep minister Slob van Onderwijs naar het vragenuur in de Tweede Kamer. “Het CDA heeft hier grote zorgen over”, zei Rog. “Het is buitengewoon ernstig als we studenten opleiden die uiteindelijk ten dienste staan van de drugscriminaliteit.”

Slob informeerde bij de Onderwijsinspectie en andere instanties, maar die hebben geen meldingen gekregen dat er inderdaad problemen zijn op dit gebied. “Maar we weten dat we dit soort signalen serieus moeten nemen”, zei hij erbij. Deze week nog gaan de ministeries van Justitie en Onderwijs met de burgemeester in gesprek.

Onder de radar

Rog was niet gerustgesteld. Het is “nogal wiedes” dat er geen meldingen zijn, meent hij. “Die activiteiten vinden onder de radar plaats.” Slob zou laten uitzoeken waar de beweringen vandaan komen, zegde hij toe.

Het bericht in de Gelderlander past in verhalen over de vermenging van onderwereld en bovenwereld. Criminelen zouden steeds meer infiltreren in de gewone samenleving, zodat allerlei bestuursorganen zoals gemeenteraden in gevaar komen.

Burgemeester Van Hout was vandaag niet voor commentaar bereikbaar. De Provincie Gelderland laat weten dat er nog geen afspraken zijn gemaakt over een grote voorlichtingscampagne onder scholieren en studenten. In de Gelderlander zei Van Hout dat hij met de provincie over de financiële middelen voor zo’n campagne had gesproken.