28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Brexit-deal biedt studenten weinig zekerheid

Over de gevolgen van de Brexit voor studenten staat weinig vermeld in het Brexit-akkoord. Studenten blijven met vragen zitten, zoals: Is het slim om nu een uitwisseling naar Engeland te regelen? En wat gaat dat kosten?

“Alles is open. Niemand heeft enig idee wat er 29 maart gaat gebeuren”, zegt Europarlementariër Sophie in ‘t Veld, met wie we in Brussel spraken, over de toekomst van studeren in het Verenigd Koninkrijk. Op die datum stappen de Britten uit de Europese Unie, met of zonder deal. Nu de Europese lidstaten hebben ingestemd met het voorlopige Brexit-akkoord, ligt het bij het Europees Parlement en het Britse Lagerhuis. Maar een akkoord hangt volgens In ‘t Veld nog “aan een zijden draadje”.

Kanon

“Ze schieten zichzelf in de voet. En niet een klein beetje, maar met een kanon ongeveer”, stelt de Europarlementariër. Het Britse hoger onderwijs verdient namelijk 4,2 miljard euro per jaar aan buitenlandse studenten en Europese studenten zijn door de Brexit minder geneigd naar het Verenigd Koninkrijk te gaan.

Onder anderen voor Nederlandse studenten is het Britse collegegeld nu veel lager dan voor studenten uit landen buiten de EU. En hoeveel EU-studenten straks gaan betalen is nog onzeker. In ’t Veld: “Zolang er nog geen afspraken zijn, is het Verenigd Koninkrijk gewoon net als ieder ander niet-Europees land en stellen ze hun eigen regels. Daar valt op dit moment niks over te zeggen.”

Erasmus

Eén geruststelling: het Verenigd Koninkrijk blijft volgens het Brexit-akkoord voorlopig nog deel uitmaken van het studentenuitwisselingsprogramma Erasmus+. In ieder geval tot het afloopt in 2021, daarna wordt het onzeker. “Dan zullen we opnieuw moeten onderhandelen met de universiteiten”, zegt Iris Jager-de Vries, coördinator van Erasmus+ aan de Vrije Universiteit. “Het contract met het Verenigd Koninkrijk zal moeten worden omgevormd naar een bilateraal contract, zoals wij met andere niet-Europese landen hebben.”

De beurs die studenten ontvangen via Erasmus+, een bedrag van gemiddeld 200 euro per maand, valt dan weg. En wat daarvoor terugkomt, is nog een grote vraag.