29 maart 2024

Altijd hulp moeten vragen is zo vermoeiend

Een Franse perronopzichter die zijn koffer over het perron schopte en autochtone Nederlanders die nooit uit zichzélf een handje helpen. Masterstudent Erfgoedstudies Christiaan Zandstra komt het allemaal tegen als hij in zijn rolstoel gebruik maakt van het openbaar vervoer. Voor de site omgevingspsycholoog.nl beschrijft hij hoe vermoeiend het is om altijd van de hulp van anderen afhankelijk te zijn.

De trein in hijsen

Vooral het NS-assistentiesysteem levert grote problemen op. Het is maar beschikbaar op een kwart van de Nederlandse stations, het personeel komt niet opdagen en NS-conducteurs mogen het systeem niet bedienen. Zandstra besloot ooit om hier zo min mogelijk gebruik van te maken. Hij hijst zichzelf in de trein en vraagt omstanders om zijn rolstoel te tillen. Zelfs dan verloopt zijn reis niet altijd even vlot.

Zo kwam hij een conducteur tegen die vond dat het ongeoorloofd was dat hij op eigen kracht de trein in was gekomen, zonder van het NS-systeem gebruik te maken. “De volgende keer zou ze mij letterlijk gaan weren uit de trein.”