29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Aanstekelijk enthousiaste’ Erik Scherder geridderd

Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder kreeg vandaag een koninklijke onderscheiding uit handen van de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan. Scherder werd benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

“Met aanstekelijk enthousiasme vertelt u, bijvoorbeeld in het tv-programma De Wereld Draait Door, over de werking van onze hersenen”, zei van der Laan. In totaal kregen 2819 mensen vandaag een koninklijke onderscheiding. Maar slechts 29 van hen werden Officier.

Gezonder, aardiger en stabieler

Scherder zet zich er al jaren voor in dat mensen meer gaan bewegen. Die boodschap brengt hij onvermoeibaar aan een zo breed mogelijk publiek: er is bijna geen zaal of televisieprogramma waar hij de afgelopen jaren niet te gast is geweest.

Hij doet onder meer onderzoek naar de relatie tussen lichaamsbeweging en het functioneren van de hersenen bij demente en niet-demente mensen. Ook is hij deskundige op het gebied van de relatie tussen muziek en hersenprocessen. “Muziek maakt ons gezonder, aardiger en stabieler”, aldus Scherder.