Waar is het feestje?

31 mei 2017

Waar is het feestje?

Tokio is voor mij ‘the place to be’. De grootte en de sfeer van deze wereldstad zorgt ervoor dat je altijd wat leuks kunt doen op elk moment van de dag. Twintig minuten reizen met de trein, in Nederland noemen we het de metro, brengt mij naar station Takadanobaba, waar de drukte van Tokio direct merkbaar is. Leuk feitje: Takadanobaba staat op nummer 10 van de drukste stations ter wereld en de hele top 10 behoort tot Japan.

Takadanobaba, Shinjuku, Shibuya, Roppongi en nog vele andere zeer drukke stations met hun omliggend (uitgaans)gebieden hebben flink wat te bieden. Maar pas als je het station uit bent, begint de echte pret. Felle, gigantische reclameborden met voor mij cryptische advertenties, winkels die zich niet alleen op de begane grond bevinden maar overal de hoogte ingaan en massa's mensen die op zoek zijn naar entertainment. Het vermaak dat je op elke straathoek vindt, is het Japanse fenomeen karaoke. Mocht dit onbekend voor jou zijn, beeld je het volgende in: een compacte kamer gevuld met zo'n 6-8 personen die uit volle borst bekende liedjes meezingen, met de teksten in beeld, onder het genot van flink wat drankjes. Zelf heb ik al meerdere keren karaoke gedaan en ik kan er geen genoeg van krijgen. Een andere leuke activiteit is (echte) sushi eten in combinatie met het drinken van Japanse sake. Ja, de sushi die wordt geserveerd in Nederland, waar iedereen zo dol op is, valt in het niet in vergelijking met de echte Japanse sushi. Waar Japanners ook graag naartoe gaan is de izakaya, de Japanse pub. De Japanse whisky’s als Yamazaki en Hibiki behoren tot de beste ter wereld. Ik ben geen whiskyliefhebber maar moet toch wel toegeven dat deze merken zeker hun reputatie waarmaken.

Alcohol is een uitlaatklep voor een maatschappij die heftig steunt op het hebben van twee gezichten Opvallend aan al deze activiteiten is de gemene deler: het drinken van alcohol. En dat is helemaal niet zo vreemd. Het vormt namelijk een uitlaatklep voor een maatschappij die heftig steunt op het hebben van twee gezichten. De soms over-the-top beleefdheid in Japan heeft tot gevolg dat Japanners hun emoties en gevoelens nauwelijks uiten. Daarnaast verschilt de werkcultuur met die van Nederland. Dat zie je aan de salary men, oftewel de mensen in loondienst. Na het werk drinken met collega's en je baas is een sociale verplichting. En dat zie je terug in het straatbeeld in de avonduren. Talloze mannen strak in pak in een beschonken toestand proberen met de laatste trein thuis te komen. Of jongelui die net een beetje te diep in het glas keken tijdens het uitgaan, liggen gewoon op straat en openen pas de volgende dag hun ogen weer. Zoals je vast al een beetje ziet aankomen, gaat het vaak mis. En als het mis gaat, dan gaat het gigantisch mis. Er is zelfs een goed bekeken Instagram-account voor in het leven geroepen: @Shibuyameltdown. Neem zelf een kijkje, maar weet dat sommige beelden als schokkend kunnen worden ervaren.

hits 1646

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties