Vrijdagmiddagsyndroom

18 mei 2018

Vrijdagmiddagsyndroom

‘Huh, mogen we echt zelf kiezen wat we gaan doen?!’ en ‘Ha, kan ik ook zeggen dat ik gewoon naar huis wil?’ Sommigen verbaasd, anderen blij, en een enkeling kijkt me vooral verward aan. Ik heb de studenten net gezegd dat ik bereid ben al mijn plannen voor de werkgroep te laten varen en dat ze zelf mogen weten wat we gaan doen. Enkele minuten daarvoor liep ik een warme zaal in waar dertig studenten er gapend, moe en allesbehalve enthousiast uitzagen. Ik peilde de stemming en begreep dat het vrijdagmiddagsyndroom in ernstige mate had toegeslagen. Het was een drukke week geweest, het was warm en er waren net twee saaie colleges geweest. Ach, ik begrijp het wel. Het heeft op deze manier ook geen zin om mijn voorbereide werkgroep er doorheen te rammen. Change of plans.

Een week daarvoor heb ik een workshop Deep Democracy gevolgd van Marieke Parijs (van de Learn! Academy). Deep Democracy is een manier om met een groep mensen met uiteenlopende meningen op een effectieve manier beslissingen te nemen. Belangrijk is om ook de minderheid te herkennen en erkennen, en met z’n allen elkaars mening te onderzoeken. Misschien omschrijf ik het zo een beetje vaag, maar Google kan je er meer over vertellen, of neem gewoon contact op met Marieke.

Autonomie is een van de drie belangrijkste pijlers om intrinsieke motivatie te verhogen

Goed, terug naar de werkgroep. Een paar studenten opperden enthousiast dat ze graag naar huis zouden willen. “Prima.  Zijn er ook mensen die iets anders willen? En, wat is het nadeel als we met z’n allen deze beslissing nemen?” Na een discussie met de hele groep zijn we eruit: unaniem is besloten dat we nog even door de theorie gaan, ze willen allemaal toch wel hun tentamen halen. Maar, dat hoeft niet te uitgebreid, want het grote verhaal snapt iedereen wel. En dan kunnen we in de tijd die we over hebben nog even tips uitwisselen over de presentatie van volgende week, die is ook belangrijk.

Voor de zekerheid ben ik nog even in de literatuur gedoken. Volgens de Self-Determination Theory (SDT) van Deci en Ryan (1985) is autonomie een van de drie belangrijkste pijlers om intrinsieke motivatie te verhogen. En dat heb ik gemerkt! Uiteindelijk hebben de studenten de hele werkgroep keihard gewerkt, zonder dat ik ze hoefde te stimuleren. Dit ga ik vaker doen!

hits 934

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.