Veranderingen

17 oktober 2018

Veranderingen

Zoals aangekondigd in mijn eerste bericht vorige maand wil ik deze column benutten om vaker met jullie te 'praten'. Waarschijnlijk bedenken veel studenten en medewerkers niet dat zij de allerbelangrijkste inspiratiebron en bron van kennis zijn voor ons als bestuurders. Het is dus voor onze VU reuze belangrijk om met elkaar in gesprek te zijn. Alleen dan kunnen we de mooiste resultaten behalen op onze drie kerntaken: onderwijs, onderzoek en valorisatie.

Zo kwam bijvoorbeeld de winnares van de onderwijstalentprijs 2017 Lidewij van Gils, universitair docent Latijn, mij vorige week bijpraten over haar innovatieve ideeën over het inzetten van de bibliotheek voor het onderwijs. Meike Bartels, hoogleraar psychologie, vertelde mij naar aanleiding van de Opening Academisch Jaar over haar onderzoek over geluk en genen.

Wat zie jij gebeuren?

Welke veranderingen zie je in onze omgeving die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de VU?
Laat het weten! VU-baas Mirjam van Praag werkt aan het strategisch toekomstplan voor de VU. Advalvas verzamelt voor haar de antwoorden, van medewerkers én studenten. Reageren kan per mail of onder deze column. 

Binnenkort spreek ik met Maarten Lindeboom en Halleh Gorashi over hun benoeming als kroonlid in de Sociaal-Economische Raad (SER) en wat ze daarin kunnen betekenen voor valorisatie van sociaal-economisch onderzoek.

Op mijn vorige vraag ‘Het is 2025: waar ben je dan trots op en wat hoop je dan over de VU te kunnen zeggen?’ kreeg ik mooie reacties: toegankelijkheid, duurzaamheid en ‘iemand worden in plaats van iets’ staan centraal in de dromen over 2025. Met decanen deden we ook een droomsessie in de strategische conferentie op 11 september. Ook hun dromen hadden dezelfde leitmotiven, naast wetenschappelijke excellentie én relevantie en meer uiteraard. Heerlijk om zo samen te dromen. Dit is een wezenlijk begin van het opstellen van een nieuwe strategie voor de periode 2020-2025.

Hopelijk blijven jullie, alle collega’s en studenten, steeds meedenken.  

Studenten en medewerkers zijn onze belangrijkste inspiratiebron

De tweede vraag die ik aan jullie wil voorleggen in de stap-voor-stapaanpak op weg naar een gedragen strategie is: ‘Welke veranderingen in onze omgeving zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de VU?’ Denk aan robotisering of internationalisering. Denk aan concurrentie van universiteiten, zoals Harvard, die door digitalisering steeds bereikbaarder worden met hun cursusaanbod voor iedereen. En wat willen studenten in de toekomst leren en beleven op de universiteit? Waaraan bestaat behoefte, ook met het oog op veranderingen op de arbeidsmarkt? Welke kennis en vaardigheden zijn over zeven jaar van belang voor academici? En hoe zit het tegen die tijd met onze medewerkers? Wat kunnen we hen bieden?

Het Rijksbudget per student en daardoor onze onderzoekstijd en -ondersteuning door onze professionele diensten lijken steeds meer af te nemen. Kunnen we er dan toch in slagen om een goed werkgever te blijven? De Vrije Universiteit die haar medewerkers en haar onderzoek en onderwijs doet floreren? En wat kan er –  als we niet adequaat reageren – misschien zelfs gebeuren waardoor de VU over 20 jaar niet meer bestaat? Op welke relevante veranderingen willen of moeten we inspelen in de komende jaren?

hits 429

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.