Groepsgrootte

28 januari 2014

Groepsgrootte

Is er een optimale groepsgrootte voor het onderwijs? Veel mensen denken dat je met grote groepen geen goed onderwijs kunt geven. Ik heb college gegeven voor groepen variërend van 2000 tot drie studenten; was het college voor drie beter dan dat voor 2000? Ik denk het niet.

Een grote groep is een uitdaging. Je gaat automatisch allerlei theatertrucs toepassen om de aandacht vast te houden. Je loopt heen en weer en gaat op de tafel staan. Je spreekt door een microfoon, waardoor je beter op je woorden let. Een college voor een grote groep heeft talloze voordelen. Maar, uiteraard bereik je niet iedereen, je kunt de achterste rijen en het balkon bijna niet zien, laat staan dat je in de gaten kunt hebben wat ze daar uitvreten. Je kunt haast geen dingen op het bord schrijven, je bent aangewezen op van tevoren uitgekiende powerpointprojecties.

Voor een kleine groep stel je je niet aan
en doe je geen rare dingen

Met een kleine groep heb je contact met de studenten; je ziet het direct als ze iets niet begrijpen, je kunt gemakkelijker ingaan op individuele vragen en tussendoor iets op het bord schrijven. Mijn ervaring is ook dat je met een kleine groep verder kunt komen, meer verdieping kunt aanbrengen. Een college voor een kleine groep heeft talloze voordelen. Maar, je bent zelf minder geïnspireerd als de groep klein is, je hebt eerder de neiging te snel te gaan. Je stelt je niet aan en doet geen rare dingen, en de studenten hebben minder het gevoel van een gezamenlijke belevenis.

Voor de biologie speelt nog mee dat je met grote groepen geen excursies kunt houden. Zo heb ik de excursie naar een neanderthaleropgraving in België, die ik altijd deed in mijn cursus ‘Evolutie van de Mens’ geschrapt omdat de groep groter werd dan zestig. Maar dezelfde excursie heb ik afgelopen keer ook geschrapt omdat er minder dan drie honoursstudenten aan mee wilden doen.

Is er dus een optimale groepsgrootte? Waarschijnlijk hebben didactici hier een uitgesproken idee over, maar ik ventileer hier zonder verstand van zaken mijn ervaringsfilosofie: nee, een optimale groepsgrootte voor het onderwijs bestaat niet. Wel bestaat er optimaal onderwijs voor elke groepsgrootte.

hits 3808

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties