Douane

17 juli 2018

Douane

Vanaf een hels druk Schiphol vloog ik, via Moskou Sheremetyevo, naar Yakutsk. Op Sheremetyevo zoeken de laatste Franse voetbalfans naar het vliegtuig naar Parijs. De reis naar Yakutsk is veel comfortabeler dan in 2004, toen ik dit voor het eerst deed. Je kon niet rechtstreeks doorvliegen naar Yakutsk, de binnenlandse vluchten vertrokken vanaf andere vliegvelden. Dat betekende een minstens twee uur durende en zenuwslopende taxirit door de files en smog van Moskou. Nu kun je van hetzelfde vliegveld naar Yakutsk, bagage doorgelabeld. Zo'n reis verloopt te gladjes om er veel over te vertellen.

Het helpt ook dat ik geen apparatuur bij me heb, waarvoor je langs de douane moet. Overigens is die Russische doaune niet eens zo vreselijk lastig. Het is vooral veel papierwerk om het voor te bereiden. Daarbij kom je ook met Nederlandse en VU-bureaucratie in aanraking. Meestal gebruiken we een ATA carnet, een soort paspoort voor goederen. Daarmee mag je apparatuur zonder invoerrechten invoeren voor maximaal een jaar. Dat carnet moet je bij de Kamer van Koophandel bestellen, en bevat een lijst met veel details van je apparatuur, zoals de aanschafprijs. Niet zo makkelijk te achterhalen met de ouwe troep waarmee we soms werken. Op het carnet moest tot voor kort de handtekening van een lid van het College van Bestuur - ook niet zo simpel te krijgen. Vervolgens moet je het carnet in Rusland laten afstempelen, wat flink veel extra wachttijd bij de douane kan opleveren.

Overigens, voor wie graag moppert op de EU-bureaucratie: vroeger was zo'n carnet ook nodig aan iedere binnengrens in de EU. Tijdens mijn promotieonderzoek in Twente heb ik eens op een Duits douanekantoor vasgezeten omdat ik had verzuimd een carnet te laten maken voor een paar scheppen die ik bij me had. Hebben die Brusselse bureaucraten toch iets goed gedaan. Trouwens, zonder EU-geld was het hele onderzoek in Siberië niet mogelijk geweest.

De politie was al gebeld

Behalve de douane heb je ook nog de security checks. Op Schiphol werd mij een keer gevraagd even een duur gasanalyse-apparaat in mijn handbagage open te schroeven. En in Moskou zijn we eens bijna in een cel beland, toen we met een ander gasanalyse-apparaat, een ding wat een beetje op een raket lijkt, langs de security check wilden. Er werd een springstoffen-test op losgelaten: een soort doekje wat over het apparaat werd gewreven.....en dat gaf een positief resultaat! We werden meteen apart genomen in een kamertje en de politie was al gebeld. Maar mijn Russische promovendus kon de veiligheidsmensen overtuigen de test nog eens te doen, en toen bleek er gelukkig toch niets aan de hand.

Overigens heeft de Nederlandse douane, samen met vrachtvervoerder DHL, het wel heel bont gemaakt. Een van onze promovendi had sneeuwstormen getrotseerd om in de herfst, vanaf het ijs, boorkernen uit de bodem van een dooimeer te halen. Maar in de EU mag je niet zomaar grond uit Rusland invoeren, dat moet een certificaat hebben dat bewijst dat er geen enge beesten of planten in zitten. Onze collega's in Yakutsk hadden keurig via een gecertificeerd laboratorium zo'n papier geregeld en de vracht opgestuurd met DHL.

In Yakutsk is het drukkend warm, 'zjarka' in het Russisch

Ze wisten echter één formaliteitje niet: de vracht moet van tevoren aangemeld worden bij de Nederlandse douane. DHL had ze dat ook niet verteld. Vervolgens kwam het op Schiphol aan, de vracht werd geweigerd en zonder enig bericht teruggestuurd. Onze telefoonnummers stonden erop, ze hadden ons zo kunnen bellen. Het is pas een jaar later aangekomen na veel omwegen. Dit voorval is zo'n beetje het eerste wat ter sprake komt als Alya, de secretaresse van het instituut, mij ophaalt op het vliegveld. Zij had van de Russische kant heel veel papierwerk gedaan hiervoor.

Hoe het is in Yakutsk? Drukkend warm, 'zjarka' in het Russisch. Dat woord, de klank alleen al, zegt alles. De stad is stoffig, er hangt geur en smog van een bosbrand die het afgelopen weekend gewoed heeft. Gelukkig brengt een frisse wind uit het noorden later op de dag de kruidige geur van bos en steppe weer terug. Morgen naar Chokurdagh, daar is het inmiddels koud, harde noordenwind en zes graden.

hits 504

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.