Doelen gaan voor 'leuke dingen'

27 september 2017

Doelen gaan voor 'leuke dingen'

“Superhandig dat die discussies zo duidelijk zichtbaar zijn in Canvas, kunnen we studenten online met elkaar laten discussiëren. Mooi dat je filmpjes overal kunt embedden! Ah, die ene opdracht kunnen we ook wel online doen, dat zien studenten meteen want het staat in de Calendar.” Welkom bij mijn gedachtespinsels voor het inrichten van een vak in Canvas. Juist omdat alles zoveel makkelijker en zichtbaarder is dan in Blackboard, wil ik al die coole functionaliteiten ook meteen gebruiken. Maar, waarvoor je bij blended learning op moet passen is ‘stapelen’, zo leerde ik vorige week bij een bijeenkomst van Surf.

Wat veel docenten doen, en waaraan ik mezelf ook een beetje schuldig maak, is het klakkeloos inzetten van ‘leuke nieuwe leervormen’. Zeker met zo’n systeem als Canvas is het erg verleidelijk om even een online opdrachtje tussendoor te doen. Maar, het is dan wel belangrijk om die online leeractiviteiten te koppelen aan offline bijeenkomsten. En vooral: goed nadenken over het doel van die online opdrachten.

Pas op met het klakkeloos inzetten van 'leuke nieuwe leervormen'

Mooier is het misschien nog wel om zulke innovaties te koppelen aan verbeterpunten, zaken die uit de cursusevaluatie naar voren komen. Natuurlijk moeten de leerdoelen vooropstaan, en moeten de leeractiviteiten daarop aansluiten. Laten we dus niet zomaar allemaal extra ‘leuke dingen’ aan het onderwijs toevoegen, maar dit alleen doen met een duidelijk doel. Laat het blended onderwijs wat Canvas zo mooi ondersteunt écht blended zijn. Online is een middel, en geen doel. Zoals vandaag verschenen in een artikel op nos.nl: “Docenten zijn verantwoordelijk voor het leren studeren. Studenten kunnen een heleboel, maar het bijbrengen van concentratie, een academische discipline, is onze verantwoordelijkheid (...) Ik heb het helemaal gehad met het Facebooken tijdens college. Volgend jaar geen laptops meer in mijn lessen."

PS Hebben jullie het ludieke filmpje van de Canvas-panda al gezien? We hebben deze video gemaakt voor de opening van het academisch jaar, maar daar bleek helaas toch geen tijd voor.

hits 996

{ Lees de 1 reactie }

Het is inderdaad heel belangrijk om goed na te denken over digitalisering van opdrachten. Dit vergt een inspanning van docenten op didactisch en IT gebied. Een onderwijskundige kijk op inhoudelijke kennis met IT oplossingen is vaak een uitdaging voor docenten, juist gezien zij het al druk hebben. Belangrijk om docenten hierbij de ondersteuning te beiden die zijn nodig hebben.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties