28 maart 2024

Zonnecellen zoeken kopers en zon

De solar bench staat er: je kunt dus nu op de campus je laptop opladen met ter plekke opgewekte zonnestroom. Maar de zon laat het afweten vandaag. Daarom legt de technicus die het bankje met ingebouwd zonnepaneel heeft neergezet voor de zekerheid ook maar een stroomkabel aan naar het ouderwetse stroomnet. De solarbench (kosten zo’n 9000 euro) is neergezet door de Green Business Club Zuidas, een organisatie die duurzaamheid op de Zuidas promoot. Joris Kurk, projectleider Green Business Club Zuidas, hoopt dat de VU de bank gaat kopen, maar daarover is nog niet besloten.

Windboom

Kurk heeft nog een leuk idee voor op de campus: de windboom, een windmolen die eruit ziet als een boom en waarbij de blaadjes energie opwekken. Rooske Gaal, energieoördinator van de VU, is enthousiast, ‘maar we moeten nog bekijken wat haaldbaar is’.

Eén koper

Deze week probeert de Green Business Club zo veel mogelijk Zuidaswerkers aan de zonnecel te krijgen (via de landelijke actie Zon zoekt Dak). Daar horen ook VU-medewerkers en eventueel studenten bij. Woensdag en donderdag staan ze bij de ABN.

Daarom staat Joris Kurk, VU-alumnus politicologie afgestudeerd in 2010, in de hal zonnecellen aan de man te brengen. Veel aanloop hebben ze niet. Het is rustiger dan ze hadden verwacht, erkent hij. Er staan eigenlijk vooral mensen achter de stand: Eddy Carree, coördinator van Zon zoekt Dak – ‘deze zonnecellen hebben nog meer rendement’-, Simon Goessens van Eneco, die de praktische zaken regelt als je zonnecellen op je dak wil en Rooske Gaal, energiecoördinator van de VU, ‘of je de VU helemaal energieneutraal krijgt, dat is de vraag’. Ze hebben vanochtend aan één VU-medewerker zonnecellen verkocht. “Maar die was wel echt enthousiast”, vertelt Kurk.

Vijftien zonnepanelen

Wat kost dat nou als je als gezin voortaan alleen nog maar stroom van eigen dak wil gebruiken? “Dan heb je ongeveer vijftien panelen nodig’, denkt Goessens. “Tien panelen kosten 4500 euro, dus reken maar uit”, zegt Carree.

Bij de Green Business Club zijn zo’n dertig bedrijven aangesloten. De organisatie is onder meer opgericht om bestaande kennis te delen: “Bij de ABN hebben ze goede ervaringen met folie op de ramen waardoor ze in de zomer minder hoeven te koelen. Wij gaan nu ook een proef doen met dezelfde folie”, vertelt Gaal.

Grootste zonnedak

“Er is heel veel kennis over energie en duurzaamheid aanwezig bij de aangesloten bedrijven”, vertelt Kurk, “Nuon en Liander zijn bijvoorbeeld lid. En ook op de VU zijn veel wetenschappers bezig met duurzaamheid. Wij proberen die kennis toe te passen op de Zuidas zelf. Wist je dat de Rai een van de grootste zonnedaken van Nederland heeft? Dan zeggen wij weer tegen andere bedrijven dat ze niet achter kunnen blijven.” Aan enthousiasme ontbreekt het niet bij de duurzaamheidsexperts, het zijn de klanten en de zon die het laten afweten.