Wetenschap
& Onderwijs

Zelfde citoscore, minder vaak naar het hoger onderwijs

Een citoscore op havoniveau én hoogopgeleide ouders? Dan heb je twee keer zoveel kans op een hbo- of universitair diploma als kinderen met dezelfde citoscore uit een laagopgeleid gezin.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek onderzocht de schoolloopbaan van 19 duizend leerlingen die in 1999 aan de brugklas begonnen. Conclusie: kinderen van hoogopgeleide ouders hebben meer kans op een hbo- of universitair diploma dan kinderen uit een laagopgeleid gezin, al was hun citoscore op de basisschool even hoog. De Onderwijsinspectie wees al eerder op de toenemende kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs.

Uit het onderzoek blijkt dat ruim zestig procent van de kinderen met hoogopgeleide ouders en een havo-citoscore uiteindelijk afstudeerde aan een hogeschool of universiteit. Slechts 34 procent van de kinderen uit een laagopgeleid gezin met een havo-score slaagde daarin.

Waarschuwing

Ook kinderen met een vmbo-tl citoscore en hoogopgeleide ouders hebben een streepje voor. Van hen behaalde bijna veertig procent uiteindelijk een diploma in het hoger onderwijs. Van de kinderen met een zelfde citoscore en laagopgeleide ouders slaagde maar zestien procent daarin.

Collegevoorzitter Geert ten Dam van de Universiteit van Amsterdam waarschuwde bij de opening van het academisch jaar voor selectie aan de poort. Zeker in Nederland, waar kinderen al vroeg worden voorgesorteerd voor de rest van hun schoolloopbaan, is het oppassen geblazen, zei ze in haar speech.