19 maart 2024

Word buddy van een vluchtelingstudent

Het UAF, een stichting die zich inzet voor vluchtelingstudenten, zoekt Nederlandse studenten die mentor willen worden van een vluchtelingstudent.

In het project Refugees@Campus koppelt het UAF deze groepen in tweetallen aan elkaar, zodat de vluchtelingstudenten contacten opdoen en zich sneller thuis voelen op de universiteit en in Nederland. Het UAF verwacht dat mentoring bij de vluchtelingstudenten leidt tot meer zelfvertrouwen en minder studie-uitval.

Flink aantal VU-studenten

De studentenduo’s worden door e-matching aan elkaar gekoppeld. Het is een landelijk project. Op de VU zijn inmiddels vier duo’s al gekoppeld, vertelt projectleider Remko de Kok. Maar de organisatie zoekt nog een flink aantal VU-studenten als buddy voor vluchtelingen die zich in het zogeheten VASVU-jaar voorbereiden op een studie aan de VU. De Nederlandse studenten krijgen voorlichting, een cursus interculturele communicatie en begeleiding.

Het UAF is een stichting die zich met giften van donateurs ervoor inzet dat hoogopgeleide vluchtelingen hier weer op hun niveau iets kunnen bijdragen aan de maatschappij.

Interesse? Meld je aan.