18 maart 2024

Woningnood: ‘Stop studenten in een ministerie’

Het Rijk kan studenten aan een kamer helpen. Er komen steeds minder ambtenaren dus staan er duizenden vierkante meters kantoorruimte leeg, vaak in de binnenstad. Een deel daarvan kan worden omgebouwd tot studentenwoningen.

“De Rijksgebouwendienst heeft redelijk wat panden die leeg staan”, constateert Vincent Buitenhuis van Kences, de koepel van studentenhuisvesters. “Als de overheid die zou inzetten voor studenten, zou dat een mooi voorbeeld zijn voor andere eigenaars.”

Zestien procent van de kantoren stond in 2012 leeg, meldde makelaarsvereniging NVM begin dit jaar. Miljoenen vierkante meters waar niets mee gebeurt. Morgen praat de Tweede Kamer over het groeiende probleem en volgens Buitenhuis heeft de overheid zelf een belangrijke sleutel in handen.

Wat zou het Rijk volgens u kunnen doen om meer gebouwen om te toveren tot studentenwoningen?

“De overheid heeft het de afgelopen jaren al een stuk makkelijker gemaakt kantoren om te bouwen tot woningen. Het gebeurt de laatste tijd dan ook vaker. Dat is goed nieuws, maar het zet nog weinig zoden aan de dijk. Wat echt zou helpen is als de Rijksgebouwendienst in zijn eigen vastgoed op zoek gaat naar geschikte panden. Het voormalige ministerie van VROM staat bijvoorbeeld pal naast het station van Den Haag, maar het staat al jaren leeg.”

Waarom gebeurt dat nog niet?

“Ik heb het idee dat de Rijksgebouwendienst vooral streeft naar een maximale opbrengst van het vastgoed. Begrijpelijk, maar ook erg jammer. Het Rijk zou creatief moeten nadenken wat het kan doen met leegstaande ministeries of belastingdienstkantoren. We hebben als Kences wel eens met de Rijksgebouwendienst over dit idee gepraat, maar zolang er vanuit de politiek geen duidelijke opdracht komt om studentenwoningen te realiseren, gedraagt de dienst zich als een gewone vastgoedbeheerder en die gaat vaak voor maximale opbrengst.”

De politiek pleit al jaren voor meer studentenwoningen in kantoorpanden. Waarom komt dat maar niet op gang?

“Het lijkt gezond boerenverstand. Aan de ene kant is er een tekort en aan de andere kant een overschot, dus je denkt: dat gaan we combineren. Maar om allerlei redenen valt dat vaak tegen. Veel panden zijn totaal ongeschikt om te verbouwen tot woningen, gemeenten willen lang niet altijd het bestemmingsplan aanpassen en eigenaren van panden willen deze vaak niet voor een lage prijs aan studenten verhuren. Toch is er de laatste jaren iets aan het veranderen, ik zie steeds meer goede initiatieven.”