16 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Windmolen kost huiseigenaren geld

Hoe groter de windmolen om de hoek, hoe lager de waarde van je huis. Onderzoek van economen van de Vrije Universiteit laat zien dat de prijs van woningen omlaag gaat als er binnen een straal van twee kilometer een windmolen wordt neergezet. En een grotere windmolen heeft een groter effect. Per woning is het gemiddelde waardeverlies tussen de 3.500 en 5.600 euro.

Het onderzoek bevestigt de zorg van huiseigenaren dat hun huis minder waard wordt als er een windmolen in de buurt komt te staan. Die daling wordt al ingezet twee tot drie jaar voordat de windmolen er staat. Opvallend is wel dat een tweede windmolen niet zorgt voor een extra daling. “Als de horizon eenmaal ‘vervuild’ is, maakt een extra windmolen weinig uit”, aldus Martijn Dröes, econoom aan de VU en de Universiteit van Amsterdam.

Koop en verkoop geanalyseerd

Dröes en zijn VU-collega Hans Koster analyseerden in hun onderzoek de koop en verkoop van meer dan twee miljoen woningen tussen 1985 en 2011. Bij 80.000 woningen werd in die periode binnen een straal van twee kilometer een windmolen geplaatst. De waarde van de woningen ging in totaal met 403 miljoen euro achteruit. Als ook de bovengrens van het geschatte prijseffect en de effecten op huurwoningen werden meegenomen, liep het waardeverlies op tot 1,2 miljard euro.

Met de daling van woningprijzen houden beleidsmakers, gemeenten en eigenaren van windmolens – veelal grote energiemaatschappijen – vaak geen rekening. Nu er vanwege het Energieakkoord in Nederland nog zo’n 1.300 molens bijkomen, is dat een extra reden voor bewoners om niet blij te zijn met de bouw. Behalve horizonvervuiling, een hinderlijke slagschaduw en geluidsoverlast kost een windmolen ze nog geld ook.