Studentenleven
& Maatschappij

Win vrijkaarten voor de spetterende Nacht van de Universiteit!

Vrijdagavond begint in De Brakke Grond om acht uur de Nacht van de Universiteit, waarin academici en buitenlui, zoals ondernemers, onderwijzers, kunstenaars en muzikanten, op hun eigen wijze bijdragen aan het debat over de toekomst van de universiteit.

Er treden prominente sprekers op, zoals Theodore Dalrymple, James Kennedy, Vincent Icke en Ewald Engelen, maar ook mensen als modeontwerpster Marlies Dekker. Er worden colleges gegeven over de culturele rol van de universiteit, de geschiedenis van het heelal en tal van andere onderwerpen. Maar in de Roze Zaal van de Brakke Grond kan er vanaf twaalf uur ook worden gedanst.

Filosoof Ad Verbrugge, tevens grondlegger van Beter Onderwijs Nederland (BON) is één van de organisatoren. Lees dit interview helemaal uit, want aan het eind ervan geeft Verbrugge vijf keer twee vrijkaarten weg.

Wat is de bedoeling van de Nacht van de Universiteit?

“De ontwikkelingen in de academische wereld ter discussie stellen. Wat het effect is voor het onderwijs en het onderzoek, en hoe we zaken kunnen verbeteren. De kritiek is de laatste twee jaar steeds luider geworden: het ongenoegen over de schaalvergroting en wat ze new public management noemen wordt ook breed gedeeld, als je alleen hier op de VU al actiegroepen als Titanic en de Verontruste VU-medewerkers ziet. Samen met Jelle van Baardewijk heb ik er een bundel over gemaakt, ‘Waartoe is de universiteit op aarde?’ die verschijnt bij Boom. Tijdens de Nacht van de Universiteit willen we met de betrokken partijen over allerlei thema’s in gesprek gaan.”

Het wordt dus een protestnacht tegen de universiteit als koekjesfabriek?

“Dat komt zeker uitgebreid aan de orde ja, maar het evenement is niet louter bedoeld als protest, het gaat echt om een open ontmoeting en inspirerende colleges, waarvoor we zelfs vertegenwoordigers van het bedrijfsleven uitnodigen.. Het betekent niet dat die per se gelijk krijgen, maar ook zij mogen hun visie komen geven. Ook studenten mogen hun soms niet malse kritiek geven. Uitgangspunt is het open gesprek.”

Kunnen we ook een college verwachten van iemand van bijvoorbeeld Unilever, over waarom de verstrengeling van het bedrijfsleven met de universiteit juist goed is?

“Het programma is nog niet helemaal rond, maar we zijn wel bezig met het uitnodigen van dergelijke bedrijven, ja. Ik ben overigens niet zo’n fan van een te grote invloed van het bedrijfsleven op de universitaire cultuur zoals je weet. Maar dat betekent niet dat ze er niets van zouden mogen vinden. We worden zelfs gesponsord door het bedrijfsleven, en ook door de VU, trouwens.”

Kijk aan, toch netjes van de VU, om haar eigen tegenspraak te faciliteren.

“Het getuigt in ieder geval wel van een hele open houding. Daar heb ik respect voor. De rector, Frank van der Duyn Schouten, is ook één van de sprekers. Er zullen meerdere rectoren zijn. In mijn contacten met bestuurders merk ik overigens dat er een andere wind waait door de academische wereld. Dat merk je ook bij iemand als Karl Dittrich van de VSNU.”

Het duurt echt de hele nacht, hè?

“Ja, eindelijk eens echt een nacht dus!! Maar het programma is heel gevarieerd. Naast workshops en colleges zijn er ook filmvertoningen over de universiteit en rond middernacht begint de eerste band te spelen. Vanaf twee uur zijn er een paar goeie DJ’s in de Rode Zaal, waar dan tot zeven uur ’s morgens wordt doorgefeest. Ondertussen zijn er ook nog college’s. We eindigen met een ontbijt bij de NRC.”

Wat komt Marlies Dekkers eigenlijk doen?

“We hebben meerdere mensen benaderd van buiten de academie om iets te doen op het evenement. Zij is zonder twijfel de bekendste daarvan. Het gaat er ons ook om de ramen en deuren open te zetten van de universiteit en andere cultuuruitingen en kennispraktijken toe te laten. Zo is er ook film en muziek – en lezingen daarover! Marlies Dekkers zal vanuit haar eigen modepraktijkkennis een lezing met beeldmateriaal geven over de veranderende rol van de vrouw en het vrouwelijke lichaam in onze cultuur. Ze heeft op dat punt wel enig recht van spreken volgens mij.”

Omdat de VU het evenement sponsort, mag Advalvas vijf keer twee vrijkaarten weggeven, maar die krijgt u niet zomaar, daar moet u wel wat voor doen! Zet kort en bondig maar wel eloquent in een mail aan de redactie wat er volgens u te verbeteren valt aan de universiteit. De beste inzenders krijgen twee vrijkaarten.