Wie wordt de nieuwe rector?

Nee, dit is geen onthulling – wij hebben zelf nog geen idee. Maar wel wat suggesties (én zorgen), en hopen dat in uw reacties de ware kandidaat naar voren wordt geschoven.

Als het een interne kandidaat mocht zijn, dan wist ik het wel: Elies van Sliedregt – decaan van de rechtenfaculteit, die vooroploopt in de onderwijsvernieuwing. Een laagdrempelige, sociale decaan ook, die studenten en docenten intensief bij de veranderingen betrekt.

Maar het wordt iemand van buiten. Niet onlogisch: die is immers geen partij (geweest) in de conflicten tussen college van bestuur en de decanen. Wel is beloofd dat het iemand wordt met pittige, bestuurlijke ervaring in het onderwijs, liefst universitair.

Annette Roeters, onze ex-bestuurder en nu inspecteur-generaal van het onderwijs, wordt het dus ook niet. Die komt bij het hbo vandaan, en o ja, ze heeft door de toenmalige VU-Windesheimvrijage ook geen maagdelijk blazoen meer. Ik ken zo twee decanen die indertijd met nauwelijks verholen minachting spraken van ‘het meisje Roeters’ dat hun weleens zou vertellen wat ze verkeerd deden.

Half extern dan: Anja Oskamp, oud-rechtendecaan, nu decaan van de Open Universiteit. Zij kent de VU van binnenuit, en kan de digitalisering van ons onderwijs vast een heel eind op weg helpen. Maar zou zij haar prachtige baan opgeven voor dit wespennest?

We zoeken verder. Behalve de officiële functie-eisen zouden ook sociale vaardigheden, betrokkenheid en relativerend vermogen welkom zijn. Iemand die niet meteen geïrriteerd raakt als mensen haar ‘niet snappen’. Die ook in grotere, zelfdenkende gezelschappen een beetje ontspannen blijft. Die niet – ook niet ongewild – uitstraalt dat zij helemaal geen tijd heeft voor deze ‘futiliteiten’, dat ‘onbegrip’, die emoties.

Zij, ja, want in deze roerige tijd kan het college van bestuur heel goed wat extra vrouwelijke kwaliteiten gebruiken.

Nog één dan. Marijk van der Wende, een beetje van buiten en een beetje van binnen, want decaan van het Amsterdam University College. Hoogleraar onderwijskunde én VU/UvA-product – wat wil je nog meer? Maar zou zij het geduld kunnen opbrengen om abstracte visies keer op keer concreet en begrijpelijk te maken voor de opstandige werkvloer?

Ach, het zal toch wel een man worden. We gaan nu wat sneller door de namen heen. Doekle Terpstra? Ook CDA. Maar nee, ook hbo, en hij twittert wel erg veel uitroeptekens de wereld in: ‘Boeiend!’’Gepassioneerd’! ‘Historisch!’. Brr!

Over een heel andere boeg dan. Job Cohen: jarenlang rector geweest van de Maastrichtse universiteit, kan de boel bij elkaar houden, en is nota bene het gezicht van de door ons zo gewaardeerde culturele diversiteit. Maar van de verkeerde partij natuurlijk.

Wat doet Karel van der Toorn trouwens tegenwoordig?

We kunnen natuurlijk het hele rijtje hogeronderwijsbestuurders afgaan en kijken wie toe is aan een nieuwe uitdaging. Maar komt u, lezer, liever eerst met uw suggesties.

Dan gaan wij ondertussen toch maar wat echte research plegen. Want ooit, ruim 6 jaar geleden, ontdekte Advalvas, nog vóór het beklonken was, wie de nieuwe rector werd: Lex Bouter. Door reduceren, deduceren en wat welingelichte kringen dronken voeren. Bijna werd een betrokkene nog valselijk beschuldigd van lekken. Maar CvB-voorzitter Smit erkende onze journalistieke arbeid. ‘Chapeau!’, mailde hij ruiterlijk. En: ‘Hierbij van harte uitgenodigd voor een glas wijn deze zomer!’ Dat laatste is er niet van gekomen.