18 maart 2024

Wethouders willen harde aanpak huisjesmelkers

Huisjesmelkers moeten harder worden aangepakt, vinden de wethouders van twaalf studentensteden. Ze kunnen structureel te veel huur vragen en komen daar mee weg omdat er geen boete op staat.

In een brief aan de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren, die ook Wonen in haar portefeuille heeft, pleit de Amsterdamse wethouder Laurens Ivens voor maatregelen tegen huisjesmelkers. Dat doet hij mede namens zijn collega’s in Delft, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Wageningen.

Huisjesmelkers buiten hun huurders stelselmatig uit, is te lezen in de brief. Om daar een eind aan te maken, moeten verhuurders die te veel geld vragen niet alleen gedwongen worden om de huur verlagen, maar ook een boete krijgen, vinden de wethouders.

Als de huur te hoog is of als er gebreken zijn, kunnen studenten dit weliswaar aankaarten bij de huurcommissie, maar die kan alleen een huurverlaging opleggen en geen boete.

Absurd

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) steunt de oproep van de wethouders en pleit eveneens voor sancties. “Als een huisbaas tien euro van je steelt, krijgt hij een boete. Als hij je echter voor honderden euro’s per jaar afzet, gebeurt er niets. Dit is absurd en moet vlug rechtgetrokken worden”, reageert voorzitter Tariq Sewbaransingh.

Volgens schattingen van de studentenorganisatie betalen studenten bijna honderd euro per maand te veel. In Amsterdam zou het zelfs om 160 euro gaan. Vorig jaar pleitten VVD en PvdA er al voor om huisjesmelkers harder aan te pakken.