Wetenschap
& Onderwijs

Wetenschappers moeten meer samenwerken, zegt het NWO

Wetenschappers moeten meer samenwerken, vindt de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Ze gaat daar de komende jaren voor zorgen.

Onderzoeksfinancier NWO wil samenwerking bevorderen tussen onderzoekers, disciplines en kennisinstellingen in binnen- en buitenland. Ze gaat daartoe haar beleid en subsidievoorwaarden aanpassen, staat in de nieuwe strategie die ze gisteren presenteerde. NWO verdeelt jaarlijks 650 miljoen euro en subsidieert meer dan 5.600 onderzoeksprojecten.

Maatschappelijke uitdagingen

De Nationale Wetenschapsagenda, waarvoor iedereen vragen kan indienen, speelt een rol in de koerswijziging. NWO wil meewerken aan deze agenda, die “wetenschappelijke sterktes verbindt met maatschappelijke en economische uitdagingen”.

De samenwerking zal ook binnen NWO van de grond moeten komen. NWO zegt er weinig over in de nieuwe strategienota, maar de wetenschapsfinancier staat aan de vooravond van een verregaande hervorming. Als het aan het kabinet ligt, verliezen de verschillende wetenschapsgebieden en stichtingen binnen NWO hun zelfstandigheid: ze vormen straks een “éénvormige bureauorganisatie die in staat is snel en slagvaardig in te spelen op nieuwe ontwikkelingen”.

Interdisciplinair onderzoek

Wetenschappers hebben fel tegen deze hervorming geprotesteerd. Niet alleen universiteitenvereniging VSNU, maar ook de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen ziet er weinig in – al mocht NWO best meer oog krijgen voor interdisciplinair onderzoek.

De vrees is vooral dat wetenschappers binnen NWO aan invloed verliezen. Er zou een raad van bestuur moeten komen met een “breed samengestelde raad van toezicht” en het kabinet wil nog niet zeggen hoe die raad eruit zal zien.