18 maart 2024

‘We willen mensen laten nadenken over Afrika’

Wat is een Afrikaan? Die vraag staat centraal op een bijeenkomst van de African Students United, het platform voor studenten met een Afrikaanse achtergrond, die morgenavond aan de VU wordt gehouden. Oprichter Kiza Magendane, die politicologie studeert aan de UvA, legt uit waarom zo’n avond nodig is.

Afrika is geen land maar een werelddeel, zeggen mensen vaak als het over Afrika gaat.

“Is dat een vraag of een constatering?”

Allebei. Ik bedoel: hoe kun je vragen wat een Afrikaan is als Afrika zoveel verschillende volkeren en culturen herbergt?

“Wie een poging doet die vraag te beantwoorden, doet geen recht aan de diversiteit van het continent, inderdaad. Het is een moeilijke vraag, maar moeilijke vragen moeten gesteld worden. We stellen de vraag om uit te dagen en te inspireren, ook om de buitenwereld een spiegel voor te houden, te laten zien dat er te vaak in simplificaties wordt gesproken als het over Afrika gaat.”

Voor wie is de bijeenkomst morgen precies?

“Primair voor onze leden en verder voor iedereen die affiniteit heeft met Afrika. We willen kennis overbrengen en een signaal afgeven, mensen laten nadenken over wat Afrika precies is.”

Welke achtergrond hebben de leden van African Students United?

“De meeste zijn geboren en getogen in Nederland, maar met ouders uit Congo, Ghana, Ethiopië, maar bijvoorbeeld ook Marokko. Het is een diverse groep.”

Een paar jaar gelden beklaagde je je in een opiniestuk in Folia over een bijeenkomst aan de UvA in het teken van Afrika, waar geen enkele spreker met een Afrikaanse achtergrond op het programma stond. Is de situatie inmiddels verbeterd?

“Er is vooruitgang. Er is een interdiscipilinaire cursus aan de UvA, And Now Africa, in samenwerking met het African Studies Centre in Leiden, waar ook docenten met een Afrikaanse achtergrond bij betrokken zijn.”

En de VU?

“De VU heeft een zeer internationaal karakter, met name gericht op Afrika ook, maar zowel aan de VU als aan de UvA is er nog veel werk te doen op het gebied van de begeleiding van internationale studenten uit Afrika.”

Wat dan?

“Op dit moment is er geen formele opvang van Afrikaanse studenten, waarbij ze wegwijs worden gemaakt op de campus, maar ook daarbuiten. Wij zouden daarbij, met ons netwerk, een rol kunnen spelen.”

Een buddyproject!

“Precies. Wat dat betreft is de VU al verder dan de UvA, maar we willen dat dus graag specifiek voor Afrikaanse studenten.”

Advalvas sprak eerder dit jaar met VU-student Dyllan Ahinful, één van de mede-oprichters van African Students United. Lees het hier.