26 maart 2024

VU-student besmet met tuberculose; jaarlijks 130 gevallen in Amsterdam

Omdat een VU-student met tuberculose blijkt te zijn besmet, moeten 26 medestudenten met wie de student in aanraking is geweest, ook worden onderzocht.

De studenten hebben een brief gekregen, maar de kans dat ze besmet zijn, is niet heel erg groot.

Hard hoesten

“Het gaat om open tbc, dus de student is geïsoleerd, dat betekent dat hij moet thuisblijven”, legt Martin Homminga van de GGD Amsterdam uit. “Nu wordt onderzocht of mensen in de naaste omgeving van de student besmet zijn, onder wie de medestudenten, maar die kans is klein omdat daarvoor heel nauw contact geweest moet zijn. De student moet dan in het bijzijn van anderen echt hard hebben zitten hoesten zonder de hand voor de mond te doen.”

En zelfs als de student anderen besmet heeft, hoeft dat nog niet te betekenen dat die ook ziek worden. “Als de bacterie wordt ontdekt, zitten we er bovenop, en dan ontwikkelt zich geen open tbc meer.”

Tbc nog lang niet uitgeroeid

Homminga wil verder niks zeggen over de toestand van de student, omdat dat vertrouwelijke patiëntgegevens zijn. Maar navraag aan de VU leert dat het in elk geval om een masterstudent Selected Issues in Comparative Political Institutions and Behavior aan de faculteit der Sociale Wetenschappen gaat.

De besmetting haalde het nieuws omdat iedereen denkt dat tbc in Nederland eigenlijk niet meer voorkomt, maar volgens Homminga komt de GGD jaarlijks 130 besmettingen op het spoor. “We zijn bijna dagelijks wel bezig met onderzoek onder de kring van mensen om een besmette persoon.”