20 april 2024

VU-paasgeschenk uitgegroeid tot roman

Ik dacht aan de zottin die met een mes haar kinderen het zwijgen had opgelegd. “Zweer het”, zei ik tegen C. “Zweer dat je zult zwijgen.” Ik legde twee vingertoppen op haar lippen, duwde de gedachte aan de moordenares weg. Toen deed ik haar knielen met haar gezicht naar het kruisbeeld. Ik nam de bijbel en legde haar hand erop.

Dit is een passage uit het paasgeschenk Uitgespuwd van de vorige VU-schrijver op locatie Kristien Hemmerechts. Zij las de 62 pagina’s eind maart voor in de VU-boekhandel, zie foto. Dit verhaal is uitgegroeid tot haar nieuwste roman De vrouw die de honden eten gaf, die vorige week zeer veel aandacht in de media kreeg, waaronder de NRC.