29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU-hoogleraar Scherder in DWDD University

Vanavond begint hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder met zijn serie ‘Het Brein’, als onderdeel van De Wereld Draait Door University. In drie afleveringen geeft Scherder een inkijkje in het brein.

Hoe het brein werkt

Scherder ontvangt gasten wier hersenen niet helemaal goed functioneren. Aan de hand van hun verhaal legt hij uit hoe een gezond brein werkt en wat er met deze mensen aan de hand is.

Hersentraining

Scherder: “Er is zoveel om je over te verbazen bij het functioneren van het brein en de meeste mensen staan er pas bij stil als bepaalde functies achteruitgaan of zelfs verloren gaan. In deze colleges vertel ik niet alleen over de werking van de hersenen, maar leg ik ook uit hoe je je hersenen kunt trainen en gezond kunt houden.”

Doorbloeding

In het eerste college, dat vanavond om 20.30 uur begint op NPO 1, vertelt Scherder hoe onze hersenen zijn opgebouwd. Wat gebeurt er als iemand in coma raakt? En welke invloed heeft stress op ons brein?
Volgende week draait het om de doorbloeding van onze hersenen. Wat gebeurt er in het brein van een topsporter? En hoe belangrijk is beweging?
Tot slot, op donderdag 14 mei, staat het geheugen centraal. Wat speelt zich allemaal af in het brein bij gezichtsherkenning? En wat is er aan de hand als ons geheugen ons in de steek laat?