28 maart 2024

VU en UvA mogen plan kennisinstituut verder uitwerken

Een aantal prestigieuze Amerikaanse universiteiten wil graag een technologisch kennisinstituut oprichten in Amsterdam. De gemeente heeft vandaag bekendgemaakt welke vijf consortia hun plannen verder mogen uitwerken.

De hoofdstad schreef begin april een competitie uit voor een nieuw kennisinstituut dat zich moet richten op de problemen van leven in een grote stad. Wethouder Carolien Gehrels van economische zaken denkt dat het zal zorgen voor economische groei en werkgelegenheid.

Internationaal toonaangevend

Er is zo’n vijftig miljoen euro beschikbaar voor het plan. Dertien consortia deden een voorstel en daarvan zijn er nu dus vijf die verder mogen. Volgens juryvoorzitter Wiebe Draaijer (tevens SER-voorzitter) hebben de voorstellen “het in zich om op hun gebied internationaal een toonaangevende rol te gaan spelen”.

De TU Delft, Wageningen University en de Amerikaanse technische universiteit MIT willen samenwerken in het Amsterdam institute of advanced metropolitan solutions. Het moet een toonaangevend instituut worden op het gebied van toegepaste stedelijke technologie.

Columbia University

Ook de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam weten zich gesterkt door een Amerikaanse instelling. Samen met Columbia University willen de instellingen in het Amsterdam city technology niet alleen onderzoek doen naar stedelijke technologie, maar ook onderwijs geven aan jaarlijks tweehonderd excellente studenten.

Andere voorstellen komen van het Amsterdam Institute for Global Health and Development samen met het Amerikaanse Duke University, van het Amsterdamse THNK en van Stichting Nexuslabs. Alle vijf de voorstellen worden gesteund door grote bedrijven als IBM, Shell, Heineken, Deloitte en TomTom.

Definitief besluit

In de tweede ronde moeten de vijf consortia hun voorstellen verder uitwerken. Eind 2013 neemt de gemeenteraad een definitief besluit over het nieuwe instituut. Ondertussen is de gemeente ook in gesprek met de afvallers. Volgens de jury moeten hun voorstellen niet een- twee-drie de prullenbak in omdat deze ook waardevol kunnen zijn voor Amsterdam.