27 maart 2024

VU-campus barst van de superdeluxe studieplekken

Kun je geen plek vinden om te studeren? Ze zijn er wel! De campus barst ervan, alleen zijn ze soms moeilijk te vinden.

Er zijn te weinig studieplekken, klaagde een aantal studenten laatst in Advalvas (no. 14, 27 maart). Het kan flink druk zijn op de campus, en dan zitten er vaak nog middelbare scholieren en studenten van andere universiteiten ook!

De directeuren en beleidsmakers van de verschillende faculteiten gaven toen niet veel sjoege, maar Advalvas werd na publicatie van de klachten ontboden door Hilde van Wijngaarden en Harm Derks van de universiteitsbibliotheek voor een nadere toelichting. Wat blijkt? Studieplekken zat op de campus, die studenten zoeken gewoon niet goed!

Nou ja, in alle eerlijkheid steekt Van Wijngaarden, directeur van de bibliotheek, de hand meteen in eigen boezem. “Blijkbaar communiceren we nog niet goed genoeg”, zegt ze, “want er zijn de afgelopen jaren veel nieuwe studieplekken gecreëerd waar de studenten die ze weten te vinden, heel tevreden over zijn.”

Vertrouwde plekken

Maar het zit ‘m een beetje in de aard van het beestje, in dit geval dus de mens. “Studenten hebben de neiging om altijd naar vertrouwde plekken te gaan. Als daar dan eens een groepje middelbare scholieren zit, hebben ze al snel het gevoel dat de VU-campus vol is”, zegt Harm Derks, manager of library services.

Daarnaast is er op de VU-campus ook nog wat schroom om in andermans territorium te gaan zitten. “Psychologiestudenten gaan niet snel bij filosofie zitten om te studeren”, aldus Derks.

Maar de VU-bibliotheek, die in de woorden van Derks is gegroeid van ‘een plek voor boeken naar een plek voor mensen’, heeft zich de afgelopen jaren samen met de facilitaire campusorganisatie ingespannen om goede studieplekken te creëren die voldoen aan de wensen van de studenten. In een aantal ‘pizzasessies’ met tussen de twintig en dertig deelnemende studenten zijn die wensen geïnventariseerd en zo zijn er in de B-toren van het hoofdgebouw, zeg maar de bibliotheekvleugel, samen met studenten pop-up-studieplekken gecreëerd.

Slaapcabines

Toen de tweede verdieping leeg kwam te staan, heeft de bibliotheek er samen met de dienst Facilitaire Campus Organisatie (FCO) én studenten een ‘utopische Pop Up Studieomgeving’ ingericht met de redelijk geniale naam ‘De Verdieping’. Het is een grote zaal die een beetje oogt als de bezoekruimte van een ziekenhuis in de jaren zeventig, met tafels en comfortabele fauteuils, antieke boekenkasten en zitbanken. De zaal is in tweeën gedeeld met een scheidingswand. De ene kant heeft iets van een huiskamer, de andere kant is duidelijk een studieruimte. Kamerplanten, aangeleverd door de Hortus, geven extra sfeer en je kunt er zelfs een uiltje knappen in een soort éénmans-slaapcabines achterin de ruimte. De grote ramen laten veel natuurlijk licht binnen.

De gebruikers zijn tevreden, blijkt uit een peiling van de bibliotheek. Van een dikke tweeduizend studenten geeft tachtig procent aan de studieplekken te waarderen. Met name de slaapcabines vallen in de smaak. ‘Eindelijk tukken op de VU’, aldus een student op Instagram. ‘Sleeping spots op de VU!!!’, schrijft een ander. ‘Personally tested the sleeping spots’, aldus een derde.

Lezen hoe het verder gaat? Ren dan nu de campus op om een kakelverse Advalvas uit de her en der verspreide bakken te vissen. Of lees dat prachtige blad online.