29 maart 2024

VU-alumnus verruilt harde bankierswereld voor idealisme

Ze zeggen dat studenten na een paar jaar economie studeren egoïstischer worden. Misschien geldt dat niet voor econometrie, of vormen VU-studenten een uitzondering (‘verder kijken’, toch?). VU-alumnus Koen Thé, door VU-magazine in het zonnetje gezet, besloot na zijn studie econometrie in elk geval iets idealistisch te gaan doen.

Niet meteen, want eerst werkte hij voor een bank in Londen, maar na de geboorte van zijn dochter besloot hij het over een andere boeg te gooien.

Ondernemerszin

Thé werkt nu voor het Rotterdamse bedrijf Lendahand, dat ernaar streeft ernaar banen te creëren voor arme mensen in arme landen. De meeste van dergelijke initiatieven richten zich op microfinanciering, kleine sommen geld aan individuen, die daarmee bedrijfjes kunnen beginnen. Maar niet iedereen is behept met ondernemerszin. Daarom richt Lendahand zich op mesofinanciering: leningen aan iets grotere bedrijfjes, die daarmee extra mensen in dienst kunnen nemen.

‘Toegegeven, het was ook echt even slikken dat ik nu nog maar een fractie verdien van mijn vroegere salaris”, zegt Thé. “Idealistisch zijn is gaaf, maar dat was best wennen.”