28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Voor het feesten nog even de seksregels doornemen

Als studenten van de Amerikaanse universiteit Berkeley een feestje bezoeken, krijgen ze eerst twee minuten voorlichting over vrijwillige seks voordat ze naar binnen mogen.

Nog altijd proberen Californische universiteiten seksueel geweld in te dammen. Vanaf vanavond moeten studenten eerst verklaren dat ze begrijpen wat ‘yes means yes’ betekent, meldt het Amerikaanse persbureau AP.

Het is de zoveelste poging van Californië in de strijd tegen aanrandingen en verkrachtingen op de campussen. Twee jaar geleden bepaalde de wetgever al dat zwijgend instemmen niet volstaat: het is pas goed als een meisje ‘ja’ zei. Universiteiten moesten dit in hun huisregels opnemen. Bovendien moesten studenten ook tijdens de daad steeds zeker weten dat hun partner er nog steeds mee instemde.

Geen feestjes

De disputen komen nu zelf ook met maatregelen, na twee gevallen van seksueel geweld in één weekend. Die zouden plaats hebben gevonden in verenigingshuizen.

Naar aanleiding daarvan gaven de disputen een week lang geen feestjes. Maar met Halloween voor de deur moest er een oplossing komen. Vanaf vrijdag wordt aan de deuren bij huisfeestjes in zo’n twee minuten het concept van ‘vrijwillige seks’ besproken. Bezoekers moeten verklaren dat ze begrijpen wat dit precies inhoudt voordat ze naar binnen mogen.

Wacht houden

Om vrouwelijke feestvierders nog beter te beschermen, hebben drie studenten per dispuut een ‘nuchterdienst’, die de bezoekers in de gaten moeten houden. Ook wordt sterke drank geweerd.

AP meldt dat er in 2015 tweeëntwintig vrouwen zijn verkracht op het campusgebied van Berkeley. Er waren vier meldingen van verkrachtingen in studentenhuizen buiten de campus.

Eerder al probeerden andere Amerikaanse universiteiten seksueel geweld tegen te gaan. Zo verbood Stanford University afgelopen zomer nog sterke drank op feestjes voor bachelorstudenten.