26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Voor het eerst in jaren weer op de fiets’

Het is maar goed dat ze straks een workshop krijgt, vertelt de Amerikaanse student Shannon Gardner. “Ik ben bang om te vallen.”

Gardner krijgt één van de honderden VU-fietsen die het International Office VU aan buitenlandse studenten uitleent. Het campusterrein staat vandaag vol met de speciale blauwe fietsen.

Alleen voor kinderen

“Het is misschien wel twaalf jaar geleden dat ik op een fiets zat”, vertelt de 25-jarige studente die hier is voor de researchmaster cognitive neuropsychology.

In het kleine dorpje in de buurt van Albany, New York, waar ze in de bossen woont, is geen openbaar vervoer. Dat betekent dat ze overal met de auto heen moet. “Fietsen is bij ons bij volwassenen niet populair. Ik heb het zelf alleen als kind gedaan.”

Milieu

Ze heeft er zin in om de komende tijd in Amsterdam veel te gaan fietsen. “Het is echt vervelend om elke dag overal een half uur heen te moeten rijden. Fietsen is goedkoper én beter voor het milieu.”