Verplicht onderwijs over voeding, vindt Jaap Seidell

NIEUWS

Wetenschap  21 oktober 2016

Verplicht onderwijs over voeding, vindt Jaap Seidell

reacties 7

Onderwijs over gezonde en duurzame voeding moet verplicht worden op de basisschool, vindt de Alliantie Voedselonderwijs, die in september is opgericht. Er worden nu handtekeningen verzameld om de overheid ervan te doordringen. Hoogleraar voeding en gezondheid Jaap Seidell is een van de initiatiefnemers.

Waarom moeten kinderen op school over voedsel leren?
“Burgers hebben weinig kennis over gezonde voeding. Slechts één procent van de kinderen eet voldoende groente, drie procent eet voldoende fruit en ze eten te weinig vis. Bovendien drinken ze te veel suikerhoudende dranken. De overheid vindt dat burgers zelf gezonder moeten gaan eten, maar als je niet weet wat gezonde voeding is en hoe je ermee omgaat, heb je eigenlijk geen keus.”

Maar als een kind op school leert hoe het moet en bij thuiskomst weer een bord gebakken aardappeltjes met appelmoes krijgt, dan heeft het toch niks aan die kennis?
“Als kinderen thuis ongezond eten én niks leren over gezonde voeding, gebeurt er helemaal niks. Natuurlijk moeten we de ouders er ook bij betrekken. Die kunnen bijvoorbeeld meehelpen bij het schooltuinwerk. Maar kinderen kunnen heus wel invloed uitoefenen op het huishouden. En 12- of 13-jarigen kopen al een groot deel van hun voedsel zelf, in de pauzes en na school. Pubers staan misschien niet bekend om hun langetermijndenken, maar zolang je niet belerend zegt dat ze het verkeerd doen, zijn ze echt wel geïnteresseerd in gezonde en duurzame voeding.”

Wilt u hiermee kinderobesitas aanpakken?
“Dat is niet het doel van dit initiatief. Het is bedoeld om de overheid te overtuigen om voedselonderwijs verplicht te stellen. Dat is het nu niet en ook in de nieuwe plannen wordt dat het niet. De ene school doet er nu wel wat aan, met kooklessen, boerderijwerk of schooltuinen, en de andere niet. Je moet maar net geluk hebben dat zo’n school bij jou in de buurt staat. En juist in de achterstandswijken, waar kinderen vaak ongezonder eten, integreren de scholen het niet in het lesprogramma. De ongelijkheid tussen de kinderen wordt dan alleen maar groter.”

Die scholen hebben het misschien te druk met taalachterstanden wegwerken en aparte aandacht voor kinderen met gedragsproblemen?
“Precies. En daarom is het juist zo belangrijk dat het verplicht gesteld wordt.”

Maar wat moet er dan uit het curriculum?
“Er hoeft niks uit. Er zijn nu al vierduizend scholen die de smaaklessen van kok Pierre Wind succesvol hebben opgenomen in het lesprogramma. Dat is niet ten koste gegaan van andere vakken. Bovendien kun je in veel bestaande vakken ook voedingseducatie stoppen. Bij aardrijkskunde kan het gaan over het verbouwen van groente, bij biologie over gezond eten, bij geschiedenis over hoe men vroeger rechtstreeks van het land at. Het kan zelfs in de taal- en rekenlessen. In de schooltuin kun je rekenopdrachten geven: hoeveel vierkante meter is dit stuk grond, hoeveel plantjes kunnen erop, hoeveel water moet je ze geven?”

De diesredenaar van gisteren, Jacqueline Broerse, pleitte ervoor dat wetenschappers met alle belanghebbenden van hun studies om de tafel gaan, zodat degenen die wat aan de resultaten kunnen hebben ook zelf meedenken over wat er moet gebeuren. Zitten jullie met kinderen en ouders zelf aan tafel?
“Jazeker, dat doen we al jaren. En we moeten ook samen met de scholen kijken hoe ze het voedselonderwijs het beste kunnen integreren. Op steeds meer scholen eten ze een maaltijd samen. Daar kun je ook educatie aan koppelen, dat ze tijdens het eten wat vertellen over voedsel. Ze kunnen hun traktatiebeleid aanpassen, wat kinderen tussen de lessen mogen drinken, wat ze eten bij de lunch. En het schoolreisje kan ook een keer gaan naar een boerderij.”

Marieke Kolkman
BEELD: Yvonne Compier
hits 9462

{ Lees de 7 reacties }

Idiotie. Zadel het onderwijs nu eens niet op met dit soort kul.

Dank voor deze visie! Ik ben het er volledig mee eens > meer onderwijs over wat noodzakelijk is in het leven lijkt mij essentieel. Voeding op dit moment voorop, gevolgd door meer bewegingsonderwijs met ook de waarom. Vooral de combi van lessen (rekenen, voeding, bewegen) is zinvol. Leer de kids weer wat echt eten is en wat goed voor ze is op de korte termijn en de lange termijn. Leer ze dat het om gezonde balans draait. En dat dan snoepen zo nu en dan niet erg is. Of een keer een avondje op de bank hangen.

Dan mag je wel eerst de docenten opleiden over wat gezonde voeding inhoud. Daarbij komt dat vis ook niet meer zo gezond is vroeger vis zit vol met vervuiling van de zee.

Eens Sophie - leraren zullen ook de juiste kennis moeten bezitten en zeer waarschijnlijk deze ook moeten bijspijkeren. Wat betreft de opmerking over vis... Persoonlijk focus ik mij nooit op dit soort zaken - laat mensen als dat de verandering wordt eerst maar een visje meer eten... (Overigens is de Noordzee zover ik weet een van de meest schone zeeën.... in ieder geval steeds schoner weer geworden).

Beginnen bij de basis lijkt mij zowel zinvol voor: leerlingen, leraren, ouders en onderwijs van morgen.Uiteraard kan het onderwerp voeding bij veel vakken moeiteloos geïntegreerd worden lijkt mij.Gezondheid (fitte leraar en leerling)komt ook het onderwijs ten goede.Geen Idiotie Dick volgens mij...

Waarom moeten leerkrachten deze taak op zich nemen? Meer muziek, meer techniek, meer kennis van dit, meer van dat, meer... meer...meer...
Leerkrachten zitten met overvolle programma's en kinderen worden daar de dupe van. Begin bij de ouders en tv programma's. Die hebben veel meer invloed dan leerkrachten, als het om voeding gaat. Ouders vinden bijvoorbeeld dat ze zelf mogen bepalen wat hun kind eet op school. En dan kan je als leerkracht nog zo goed onderwijs geven, wat thuis geldt, is de norm voor het kind.

Ik ben het er zeer mee eens. Het consulatuebureau doet een poging. Ik vind wel dat het begint bij de ouders. Scholen kunnen er evt wel een bijdrage aan levefen, maar moeten al zoveel. Is er al een organisatie die zich met educatie voor ouders en kinderen bezighoudt? Ik zou hier graag bij betrokken zijn.

Gelukkig zijn er ook organisaties als artsenvoeding etc.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties