Vernieuwen met een krijtje

NIEUWS

Onderwijs  13 april 2015

Vernieuwen met een krijtje

reacties 2

Bij onderwijsvernieuwing denkt iedereen aan gekke nieuwe lesmethoden met iPads of andere moderne media, maar wie prijst de docent die zijn studenten tot diepe inzichten brengt met een schoolbord en een krijtje?

‘Onderwijsvernieuwing gaat altijd over de vorm, nooit over de inhoud van het onderwijs’, schrijft Hoogleraar dierecologie Nico van Straalen in zijn nieuwe Advalvas-column. ‘Heeft u weleens gehoord van een docent die een prijs kreeg omdat zijn of haar colleges zo goed de laatste inzichten van de wetenschap weergaven?’

Lees zijn column hier.

Peter Breedveld
hits 1152

{ Lees de 2 reacties }

Uit mijn hart gegrepen. Voor onderwijs in exacte vakken is bord en krijtje onmisbaar en in verreweg de meeste gevallen het aangewezen middel om studenten goed en zinvol onderwijs te geven. AOp alle Mathematics and Physics Lecture Video's van Harvard University, MIT en Stanford University om enkele te noemen zie je (top)docentie in actie met bord en krijt.

Ik heb vier onderwijsprijzen gewonnen en werk voornamelijk met bord en krijt of flipover en stift. Weinig met Powerpoint, nooit met Prezi, daar word ik zelf ook zeeziek van. Bord en krijt is ook een vorm, waarin veel variatie mogelijk is. Ik herinner mij nog mijn eigen studie Econometrie, waar docenten borden vol schreven met krijt. Als je het even niet meer kon volgen, lag je eruit. Zonde van je tijd eigenlijk dat soort colleges. De inhoud kan nog zo goed zijn, het gaat om het leerresultaat, om condities creeren voor leren. Goede inhoud met krijt, tot dat het tot vertwijfeling leidt.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties