Verbeter de zorg en win 5000 euro

Geld verdienen met bezuinigen? Dat kan: doe mee met de Sustainable Healthcare Challenge 2013 en win 5000 euro. Studenten, promovendi en young professionals kunnen tot 1 april ideeën indienen om de zorg beter en efficiënter te maken. Het hoeft geen compleet nieuw zorgstelsel te zijn of een nieuw medicijn. Kleine stapjes zijn ook welkom, bijvoorbeeld een slimme app. “Als het maar kosten bespaart”, zegt Michelle Rijnen uit.

Echt iets voor mij

Rijnen is samen met Yu Lin Rombout ambassadeur van de challenge aan de VU. “De kosten voor gezondheidszorg stijgen de laatste jaren explosief. Deze prijsvraag is bedoeld om studenten enthousiast te maken voor innovatie en ondernemerschap in de gezondheidszorg. Op die manier willen we een bijdrage leveren aan een efficiënte en duurzame gezondheidszorg op de lange termijn”, legt Rombout uit. Allebei volgen ze de Master Management- Policy, Analysis and Entrepreneurship van de faculteit Aard- en Levenswetenschappen. Maar ze kwamen onafhankelijk van elkaar via sociale media in contact met de challenge. “Er kwam een boodschap binnen via blackboard en ik dacht: dit is echt iets voor mij”, vertelt Rijnen. “Dit is een kans voor studenten om te laten zien dat ze én maatschapelijk betrokken zijn én ondernemend. Dat spreekt me aan”, aldus Rombout.

Goed voor je netwerk

De challenge wordt mede georganiseerd door de universiteit Neyenrode. Daar is 17 mei de finale. De winnaar verdient behalve 5000 euro ook deelname aan de finale van de nog grotere Ureka Mega Challenge van het Utrechts Medisch Centrum, waar je vijftigduizend euro kunt winnen.

Maar het gaat natuurlijk niet in de eerste plaats om het geld, zegt Rijnen. “Doe vooral mee vanwege de maatschappelijke betekenis van de gezondheidszorg. En het is ook een goede manier om je netwerk uit te breiden. Als je in de finale komt, sta je natuurlijk midden in de aandacht.” Of ze zelf mee gaan doen? “Nou, ik denk het niet,” zegt Rombout. “We houden ons vooral bezig met organiseren van aandacht, maar de goede ingeving voor een briljant idee hebben we nog niet gekregen.”

Foto: Michelle (links) en Yu Lin hangen affiches op voor de challenge