Van VU-medewerker naar Volkskeukenkok

Communicatiemedewerker Sake Slootweg heeft een onverwachte bijbaan: hij schrijft voor de kookrubriek De Volkskeuken van de Volkskrant. Vandaag verschijnt zijn tweede recept.

Vier dagen in de week is Slootweg medewerker Alumnirelaties, eens in de zes werkdagen schrijft hij voor de Volkskrant. Hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft? “Ik heb contact opgenomen met de Volkskrant om te vragen of ik misschien voor hen over eten kon schrijven. Zo ging het balletje rollen.”

Zondagmiddagkok

Nu is Slootweg niet de eerste de beste zondagmiddagkok. Al op zijn vijfde stond hij op een stoel achter het fornuis van zijn ouders om wentelteefjes te bakken. Tijdens zijn studententijd ging hij voor steeds grotere groepen vrienden koken.

“Ik werd steeds vaker gevraagd om tegen betaling te koken. Eerst voor bekenden, toen steeds meer viavia. Ik besefte pas dat ik een bedrijfje had, toen het tot me doordrong dat ik voor mensen stond te koken die ik niet eens kende.” Nog steeds heeft hij ongeveer eens per maand een cateringopdracht.

Foodblogger

Slootweg begon ooit met bloggen over koken op zijn Facebook-pagina. Dat trok de aandacht van de redactie van een klein kooktijdschrift en van daaruit belandde hij bij een groter platform. Tegen de tijd dat hij de Volkskrant benaderde, kon hij ze een flinke reeks foodblogs laten zien.

Betekent dat dat de VU binnenkort afscheid van Slootweg moet nemen? “Nee. Koken is een passie van me, maar het succes zit er voor mij vooral in dat ik het naast mijn werk doe.” Vijf dagen per week achter het aanrecht staan, trekt hem niet. “Voor de VU houd ik me vooral met strategieën en inhoudelijke onderwerpen bezig. Dat geeft een mooie afwisseling.”

Het recept van de dag is bradosoep. In de toekomst staan meer recepten van Slootweg op de site van de Volkskeuken.