19 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Uraad Twente niet akkoord met samenwerking VU

De gezamenlijke techniekopleiding van de Universiteit Twente en de Vrije Universiteit in Amsterdam komt er mogelijk niet. De Twentse universiteitsraad ging woensdagmiddag nog niet akkoord met de plannen van het bestuur.

De twee universiteiten maakten in maart hun plannen bekend om vanaf het collegejaar 2019/2020 een gezamenlijke opleiding mechanical engineering aan te bieden. Het moet een brede opleiding worden die formeel onder de Twentse bachelor werktuigbouwkunde valt. Studenten volgen zo’n twintig procent van hun opleiding op de campus van de UT in Enschede.

Dwarsligger

Al vanaf 1 oktober moet de eerste lichting studenten zich kunnen inschrijven, maar het laatste woord is aan de medezeggenschap. Die ging woensdag in Enschede dwarsliggen, meldt nieuwssite U-today. Zowel studenten als medewerkers in de zogeheten Uraad hebben kritiek op de plannen.

De gezamenlijke opleiding van VU en UT moet uiteindelijk zo’n tweehonderd studenten trekken, maar de studenten in de raad vragen zich af of dat aantal wel realistisch is. Hebben de Randstedelijke studenten wel zin om geregeld naar Enschede te reizen, zoals het programma vereist? En zo ja, integreren ze dan wel in het studentenleven? En waar moeten ze allemaal overnachten?

Werkdruk docenten

De medewerkers in de raad maken zich vooral zorgen over de verhoging van de werkdruk voor docenten en het vinden van geschikt personeel. Ook de financiële onderbouwing, met name van de onderzoeksfinanciering, wist de raadsleden niet te overtuigen.

Collegevoorzitter Victor van der Chijs heeft nog tot medio september de tijd om alle vragen te beantwoorden. Dan zal de raad opnieuw over de plannen stemmen. De medezeggenschap van de VU vergadert aanstaande woensdag over de geplande opleiding.