27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Universiteiten teleurgesteld na uitstel leenstelsel

Hogescholen zijn blij dat minister Bussemaker haar plannen voor een leenstelsel een jaar vooruit schuift, terwijl universiteiten ervan balen dat ze het geld voorlopig mislopen.

Voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen noemt het “verstandig” dat minister Bussemaker straks met een nieuw wetsvoorstel komt, waarbij ook de toekomst van de ov-kaart betrokken kan worden.

Toegankelijkheid van het hoger onderwijs

Bussemaker wilde aanvankelijk de basisbeurs voor masterstudenten al komend studiejaar afschaffen. Pas een jaar later zou ook de basisbeurs voor bachelorstudenten volgen. Gisteravond maakte ze bekend dat ze deze twee wetsvoorstellen samenvoegt en met één wet zal komen voor zowel bachelor- als masterstudenten.

De Vereniging Hogescholen “steunt deze aanpak”, aldus een persbericht. “Daarbij is het noodzakelijk dat de voorstellen zo worden aangepast dat de toegankelijkheid van het hoger onderwijs wordt gegarandeerd.”

Hogere collegegelden

De universiteiten zijn minder vrolijk, al snappen ze wel dat een “integrale behandeling” van het leenstelsel de voorkeur verdient. Maar het steekt hen vooral dat minister Bussemaker gisteren ook een ander plan in de ijskast zette: de hogere collegegelden voor excellentieprogramma’s.

Universiteiten zouden extra geld mogen vragen voor dit onderwijs aan de meest getalenteerde studenten. Maar daar wil Bussemaker pas mee experimenteren als er duidelijkheid is over het leenstelsel. “Hoe moeten wij nu de prestatieafspraken over excellentietrajecten gaan halen?”, vraagt een woordvoerder zich af. “Wij leggen de bal weer bij de politiek.”

Aanvullende beurs

Studentenorganisaties ISO en LSVb zijn tevreden met het uitstel. Zij willen liever helemaal geen leenstelsel. Mocht het er toch komen, dan moet de minister meer aandacht besteden aan voorlichting en toegankelijkheid, vindt Ruud Nauts van de Interstedelijk Studenten Overleg. “De aanvullende beurs zal uitgebreid moeten worden om de toegankelijkheid te kunnen waarborgen, in plaats van versoberd omdat de uitvoeringskosten te hoog zouden zijn.”

De Landelijke Studenten Vakbond klinkt iets militanter. “Studenten zitten nu nog steeds in onzekerheid, wij willen dat minister Bussemaker de plannen helemaal van tafel haalt”, aldus voorzitter Jorien Janssen. “Het lijkt alsof de minister oogkleppen op heeft. Er kleven zo veel nadelen aan haar voorstel, er is geen draagvlak en toch houdt ze voet bij stuk.”