20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Twee VU-onderzoekers krijgen prestigieuze Europese beurs

Fysicus en University Research Chair-hoogleraar Davide Iannuzzi krijgt de prestigieuze Consolidator Grant van de European Research Council (ERC) voor een onderzoeksproject rond een akoestisch-optische gasrestsensor die in de longen worden ingebracht om longziektes in een vroeg stadium  op te sporen.

Het is de derde keer dat Iannuzzi een ERC-beurs in de wacht sleept. In totaal heeft hij nu vier miljoen euro onderzoeksgeld binnengehaald. De vorige ERC-projecten waren een optomechanische sonde om te onderzoeken hoe een langdurig mechanische lading op een hersencel veranderingen kan veroorzaken in het centrale zenuwstelsel en een optomechanisch tastinstrument dat kan onderzoeken hoe onderhuids weefsel vervormt bij een mechanische aanraking.

Analyse van oogbewegingen

Ook Neuropsycholoog Christian Olivers krijgt een ERC-beurs. Olivers onderzoekt, door analyse van oogbewegingen en MRI-metingen, of visuele aandacht, werkgeheugen en bewustzijn volgens dezelfde regels werken.

Nederland is weer behoorlijk succesvol bij de Europese onderzoeksraad ERC, die de beurzen uitreikt. In totaal 29 van de 312 Consolidator Grants gaan naar onderzoekers aan Nederlandse instituten. Dat is meer dan negen procent.

Daarmee komt Nederland op de vierde plaats achter drie grote landen: het Verenigd Koninkrijk (62 beurzen), Duitsland (43) en Frankrijk (42).

Ervaren wetenschappers

De beurzen zijn bedoeld voor ervaren wetenschappers van de rond de veertig jaar en bedragen gemiddeld 1,84 miljoen euro. De wetenschappers kunnen daarmee hun onderzoeksgroep versterken.

Van deze 29 ‘Nederlandse’ onderzoeksbeurzen zijn er zeven voor buitenlanders die hier onderzoek doen en 22 voor Nederlandse wetenschappers. Vijf Nederlanders gaan met hun onderzoeksbeurs in het buitenland aan de slag.

Duitsers en Italianen succesvol

Duitsers en Italianen zijn erg succesvol bij het aanvragen, met respectievelijk 48 en 46 grants. Vooral Italianen besteden dat geld opvallend vaak in het buitenland. Maar liefst 26 van hen werken aan een universiteit buiten Italië.

Er is veel belangstelling voor de onderzoeksbeurzen. In totaal waren er 3.673 aanvragen, waarvan slechts 8,5 procent beloond werd: dat is één op de twaalf.