Studentenleven
& Maatschappij

TU Delft zet opleiding watermanagement online

De Technische Universiteit Delft gaat vanaf september een complete masteropleiding online aanbieden. Studenten hoeven alleen nog voor tentamens, practica en overleg naar de universiteit.

De afstudeerrichting watermanagement van de masteropleiding civiele techniek gaat als eerste volledig online. Twee andere masterprogramma’s zullen clusters van vijf vakken rond een vast onderwerp digitaal aanbieden. Het reguliere onderwijs blijft gewoon bestaan, benadrukt de TU Delft.

Alleen studenten met de juiste bacheloropleiding worden toegelaten. Ze betalen collegegeld per opleiding of per cluster van vijf vakken en ontvangen uiteindelijk een masterdiploma, of per vak een certificaat. Tot nu toe was de Open Universiteit de enige bekostigde instelling die afstandsonderwijs gaf.

Héél kleinschalig

In eerste instantie kunnen een tiental studenten de online opleiding aan de TU Delft volgen. “Dat geeft ons de mogelijkheid de eerste groep goed te begeleiden en indien nodig aanpassingen te doen”, zegt Anka Mulder, directeur Onderwijs van de universiteit.

Het online onderwijs mikt dus op een andere doelgroep dan de zogeheten ‘massive open online courses’, die de universiteit onlangs aankondigde. Die cursussen zijn gratis, voor iedereen toegankelijk en leiden niet tot een officieel diploma.