29 maart 2024

Top-basketballers zoeken sponsors voor belangrijk studententoernooi

Het basketbalteam dat de eer van de VU deze zomer gaat verdedigen in Portugal, zoek met spoed naar extra sponsors.

Het team zal in Portugal deelnemen aan het EUSA 3×3 studentenbasketbaltoernooi, maar “de VU heeft helaas andere prioriteiten en kan ons daarom financieel niet helpen”, aldus geneeskundestudent Annabel Wendel. Dat betekent onder meer dat de basketballers geen geld hebben hebben voor bijpassende VU-shirtjes. “Dat is heel erg jammer, de andere studententeams zullen op dit toernooi veelal trainen in dezelfde tenues. Het zou top zijn als wij ook budget hebben om trainingspakken aan te schaffen, daar je daarmee eenheid uitstraalt, maar ook een teamgevoel creëert.

De vier proberen zelf vierduizend euro bij elkaar te schrapen. Dit bedrag moet onder meer uit de inschrijvingskosten voor het toernooi dekken, de reis en een verblijf in een hostel. Ze hebben onder meer een paar honderd euro verdiend door polaroids te verkopen op Koningsdag. “En een aantal weken geleden verkochten we kleding op de vlooienmarkt in de IJ-hallen.”

Topsportstatus

Het team bestaat naast Wendel uit geneeskundestudent Katie Gout, bewegingswetenschapper Marieke van Schie en gezondheidswetenschapper Gillian Scholten. Het is puur toeval dat ze alle vier op de VU terecht zijn gekomen, zegt Wendel. Wel kennen ze elkaar al langer. “Wanneer je in de landelijke competitie speelt,  zie je daarom bijna ieder jaar dezelfde teams met dezelfde spelers. Gillian kende ik bijvoorbeeld al jarenlang als competitievijand. Bijna ieder jaar stonden onze teams tegenover elkaar in de finale voor het Nederlands Kampioenschap. En we speelden later alle vier bij de Grasshoppers in Katwijk.”

Het combineren van een studie met topsport is een flinke klus. “In het verleden hadden wij een topsportstatus via de VU. Daarmee kon je dan bijvoorbeeld practica ruilen zodat je op tijd naar je training of wedstrijd kon. Helaas hebben wij die op dit moment allemaal niet meer.  Je moet onder meer een NOC*NSF status hebben, die krijg je niet zomaar.”

Landstitel

Wendel speelt momenteel op een iets lager niveau, omdat ze topsport niet met haar coschappen kan combineren. “Tijdens je coschappen ben je al minstens vijf dagen per week aanwezig in het ziekenhuis. Daar moet je soms ook nog voor reizen. Trainingen doordeweeks red je daarom bijna niet op tijd. Als je ook nog weekenddiensten draait, is het ook lastiger om in het weekend wedstrijden te spelen.”

Marieke van Schie en Gillian Scholten spelen nog wel op hoog niveau: “Zij hebben afgelopen jaar de landstitel binnengehaald met het eerste damesteam van Grasshoppers.” Gout deed het het afgelopen jaar wat rustiger aan. Maar zij gaat volgend jaar wel weer de promotiedivisie. “Het is zeker mogelijk; je moet goed plannen, prioriteiten stellen en discipline hebben.” Het team sponsoren kan via deze website.