20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Tien inloedrijke wetenschappers aan VU en VUmc

Aan de VU en VUmc werken tien van de meest invloedrijke wetenschappers van de wereld. Dat blijkt uit een citatieanalyse van het Amerikaanse bedrijf Thomson Reuters op basis van de wetenschappelijke database Web of Science, waar het bedrijf eigenaar van is.

In de analyse werd gekeken naar publicaties die de meeste impact hadden in de afgelopen elf jaar. In totaal staan er 3.215 wetenschappers op de lijst. Dat zijn de mensen die volgens Thomson Reuters de richting bepalen waar hun vakgebied naartoe gaat, ‘en daarmee de wereld’.

Tien invloedrijke wetenschappers

De VU-wetenschappers die op de lijst staan zijn: Hans Cornelissen (hoogleraar ecologie), Guido van der Werf (hoogleraar aarde en klimaat), Rob Leurs (hoogleraar medicinale chemie), Nico Vermeulen (hoogleraar moleculaire toxicologie), Pim Cuijpers (hoogleraar klinische psychologie), Gary Marks (hoogleraar politicologie) en Marjolein Visser (hoogleraar gezondheidswetenschappen).

Bij VUmc gaat het om Frederik Barkhof (hoogleraar neuroradiologie), Johannes Brug (hoogleraar epidemiologie) en Brenda Penninx (hoogleraar epidemiologie).

Derde universiteit

Met tien wetenschappers staat de VU op de derde plaats van Nederland. Aan de Erasmus Universiteit werken vijftien veelgeciteerden en aan de Universiteit Utrecht elf. In totaal staan er 81 Nederlandse wetenschappers op de lijst. De precieze citatiescores staan niet vermeld in het rapport.