19 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Thuisbevalling kan gevaarlijk zijn

Onderzoeker Reyn van Ewijk ontdekte dat thuisbevallingen gevaarlijker zijn voor vrouwen uit armere regio’s en wijken.

“In het verleden werd heel zwart-wit over thuis bevallen gedacht. Dat vond men slecht of juist heel goed. Wij hebben ontdekt dat het voor sommige vrouwen geen extra risico geeft, terwijl het voor andere vrouwen wel gevaarlijker is.”

Laagopgeleid

“Het zijn de vrouwen met een sociaalzwakkere achtergrond die meer kans op kindersterfte hebben. In Nederland mag een verloskundige je alleen bij een thuisbevalling helpen als je weinig risico op complicaties hebt. De screening wordt door de verloskundige gedaan. Bij laagopgeleide vrouwen is het moeilijker om vast te stellen of alles goed gaat. Ze hebben moeite om over hun eigen lichaam en gezondheid te communiceren. Daardoor kiezen deze vrouwen soms voor een thuisbevalling terwijl ze eigenlijk in het ziekenhuis horen. Dit is trouwens geen taalprobleem: juist vrouwen van allochtone herkomst kiezen vaker voor een ziekenhuisbevalling.”

Weeën in de auto

“Ook vrouwen die verder van het ziekenhuis wonen, kiezen vaker voor een thuisbevalling. Misschien omdat ze geen zin hebben om twintig minuten met weeën in de auto te zitten.”