19 maart 2024

Theologische faculteit zet promoties centraal in Graduation Week

De theologische faculteit heeft volgende week van 14 tot en met 17 januari een Graduation Week, een week vol promoties.

“De week is bedoeld om speciale aandacht te schenken aan promotieonderzoek”, legt vicedecaan Hans Reinders uit. “Het is één van de kernactiviteiten van onze faculteit, maar toch worden promoties, hoeveel werk en aandacht er ook aan wordt besteed, er altijd op een achternamiddag bij gedaan.”

Christelijk leiderschap

In de Graduation Week worden de promoties dus centraal gezet, met daar omheen een programma van symposia en boekpresentaties.

“Op maandag hebben we bijvoorbeeld een promotie van de voorzitter van de Christelijke Hogeschool Ede, Kees Boele, over christelijk leiderschap”, aldus Reinders. “Op dezelfde dag promoveert een student van hem op een proefschrift over leiderschap en transnationalisatie in de Nigeriaanse Pinksterkerk en aansluitend op die promoties is er ‘s middags een symposium over christelijk leiderschap.”

Met elkaar bezighouden

“De week staat ook in het teken van het bonte gezelschap dat hier op de faculteit rondloopt: gereformeerden, Rooms-katholieken, de Pinksterkerk, moslims, hindoes enzovoort. De culturele samenhang daarvan wordt met dit evenement bendrukt. We gaan ons een week lang met elkaar bezighouden”, legt Reinders uit.

In dat verband staat er dinsdag ook een symposium op de agenda over religieuze en levensbeschouwelijke diversiteit in de geestelijk zorg, met onder andere geestelijk verzorger van het ministerie van Defensie Ali Eddaoudi.

Scriptieprijzen

Op donderdag houdt studievereniging Icarus een debat over de religieuze diversiteit op de faculteit met Eep Talstra, emeritus hoogleraar Oude Testament en André van der Braak, bijzonder hoogleraar Boeddhistische filosofie in dialoog met andere levensbeschouwelijke tradities.

De week wordt feestelijk afgesloten met de uitreiking van twee scriptieprijzen (één voor een bachelor en één voor een master). De genomineerde scripties staan hier en het complete programma van de Graduation Week hier.