Theo Schuyt op de bres voor vrijwilligers

Particulier initiatief is springlevend, maar om vitaal te blijven en te groeien moeten vrijwilligers door de overheid op waarde worden geschat. Dat is de inzet van het manifest Er waart een golf van idealisme door Nederland  dat donderdag 24 april aan de VU wordt gepresenteerd.

Vrijwilligerswerk afdwingen

Initiatiefnemer is hoogleraar filantropie Theo Schuyt die vorig jaar een denktank met wetenschappers en andere betrokken burgers in het leven riep om het manifest op te stellen. In Advalvas zegt hij onder meer: “Vrijwilligerswerk is iets anders dan mensen met een uitkering dwingen maatschappelijke dienstverlening te leveren.”

Het manifest bestaat uit twaalf stellingen waarvan de tiende luidt: ‘De balans tussen overheid, markt en particulier initiatief is scheefgetrokken.’

Onbetaalde arbeidsreserve

In een toelichting schrijven de opstellers dat het manifest is opgesteld ‘om uiting te geven aan een grote bezorgdheid dat aan particulier initiatief in Nederland geen recht wordt gedaan. De vele vrijwilligers worden gezien als onbetaalde arbeidsreserve voor een bezuinigende overheid.’

Felix Rottenberg zal tijdens de manifestatie optreden als moderator.

De medeopstellers van het manifest zijn:

Gabriël van den Brink (Universiteit van Tilburg)

Sigrid Hemels (Erasmus Universiteit Rotterdam)

Sylvester Eijffinger (Universiteit van Tilburg)

Arno Akkermans (VU)

Theo Camps (Universiteit van Tilburg

Addie Stehouwer (Nationale Ombudsman)

Lucas Meijs (Erasmus Universiteit Rotterdam)

Paul van Oosten (Diaconie Amsterdam)

Marnix van Rij (Ernst&Young)