TenT-dak gekoeld met water

De VU koelt het dak van de TenT met water. Dat is een van de maatregelen die is genomen om studenten die tentamen moeten doen het hoofd koel te laten houden. In de grote tentamenhal is geen airco aanwezig.

Water horen stromen

“Ik heb de indruk dat de koeling van het dak werkt”, zegt Marthe van der Maat, die vandaag de technische ondersteuning geeft bij de digitale tentamens. “Je hoort het water wel lopen, maar het is niet heel onrustig. Er is nog gekeken of er extra airco’s geplaatst konden worden, maar die maakten te veel herrie.”

Studenten kunnen ook waterflesjes pakken, al hebben de meesten volgens Van de Maat zelf water bij zich. “Iedereen heeft zich goed voorbereid. Ik heb ook nog geen klachten gehoord over de warmte. En de pc’s in de tafels zijn gelukkig ook zo gekozen dat ze zo weinig mogelijk warmte afgeven.”

Moeilijk concentreren

“Het was heel warm”, zegt Kyra van der Akker (19), die uit de TenT komt. Ze heeft net een hertentamen gedaan voor criminologie. “Het was wel moeilijk om me te concentreren, maar dat was ook al zo met leren voor dit tentamen. En ze deelden waterflesjes uit, meer kunnen ze toch niet echt doen.”

Studiegenoot Tom Hartog (25) vond het wel te doen in de TenT. “Ik heb persoonlijk niet zo snel last van de warmte.” Hij kon zich dus ook wel redelijk concentreren. “Het tentamen was niet zo moeilijk dit keer, dus hopelijk heb ik het gehaald. Maar eerst heb ik vakantie, gelukkig.”

Ook op zaterdag

Morgen, volgens de voorspellingen de warmste dag deze week, is de TenT ook de hele dag in gebruik. Dan moeten hbo-studenten premasterassessments afleggen.