16 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Te laat intekenen kan straks echt niet meer

Studenten die vergeten zich voor de deadline in te tekenen voor vakken en tentamens zijn vanaf september echt te laat. Nu kunnen ze tegen betaling van administratiekosten toch nog meedoen aan het vak of tentamen, maar die boete is na Kamervragen onwettig gebleken.

Het college van bestuur heeft nu besloten de mogelijkheid om na de deadline in te teken dan maar helemaal af te schaffen. Het risico is erg klein dat studenten zich vergeten in te schrijven voor een tentamen als ze zich al intekenen voor het vak, is de redenering.

Wachten

Navraag bij de faculteit Sociale Wetenschappen leert dat daar jaarlijks drie procent van de studenten vergeet zich in te schrijven. “VU-breed ligt dat percentage iets hoger”, zegt Marjolijn Witte, hoofd van de afdeling onderwijs en kwaliteitszorg bij de dienst student- & onderwijszaken. “Maar we verwachten dat dat daalt als de nieuwe regeling gaat gelden.”

Vanaf volgend collegejaar moeten studenten die zich vergeten in te tekenen wachten tot de volgende gelegenheid om tentamen te kunnen doen of college te volgen. Of de maatregel inderdaad leidt tot minder te late inschrijvingen, moet nog blijken.