Taalcentrum-VU neemt Scriptplus over

Het is weer eens wat anders dan een cursus e-mailen in het Engels. Taalcentrum-VU neemt schrijversschool Scriptplus over. En daarmee komen ook workshops prentenboeken, thrillers of scenario’s schrijven op het repertoire.

Hoe komen romanschrijvers opeens tussen de zakelijke cursussen terecht? “We zijn gevraagd door de vorige directeur van Scriptplus”, vertelt directeur Rob Doeve van Taalcentrum-VU. “Scriptplus was onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam, maar daar paste het niet meer binnen de visie van het bestuur. Scriptplus moest dus op zoek naar ander onderdak.”

Gratis

“Nul euro”, heeft het Taalcentrum-VU volgens Doeve voor Scriptplus betaald. “We hebben het gedaan omdat we zulke aardige mensen zijn.” Een grapje natuurlijk. Doeve verwacht dat de zakelijke cursussen van Scriptplus een goede aanvulling voor het eigen aanbod zijn. Mogelijk worden ook wat workshops samengevoegd.

De literaire tak zal hetzelfde blijven. “Dat aanbod bijt dat van ons niet”, zegt programmamanager Marijke Kranenburg. Die cursussen staan goed aangeschreven, aan die formule wordt niets veranderd.

Het geliefde Buitenveldert

Ook worden de cursussen het komende semester in elk geval op de oude locatie gegeven. Er wordt nu onderzocht of de locatie in de binnenstad voor cursisten een reden is om voor Scriptplus te kiezen. “Het is wel kostbaar, een optie is dat we ze op den duur naar het innig geliefde Buitenveldert zullen verhuizen”, zegt Doeve.

Sowieso houdt hij de kosten in de gaten. “De financiën waren kantje boord dus we zijn aan het snijden. Er waren nogal hoge vaste personeelskosten onder meer voor de directeur. We kijken of we het personeelsbestand iets kunnen verkleinen.” Het gaat daarbij niet om de vaste docenten.