19 april 2024

Studieboeken mogen niet worden afgeprijsd

Uitgevers mogen niet gaan stunten met de prijs van studieboeken. Ook wetenschappelijk werk blijft vallen onder de wet op de vaste boekenprijs. Dat stelt minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap in de Tweede Kamer.

Waar schoolboeken zijn uitgezonderd van de Wet op de vaste boekenprijs, gaat dat niet gelden voor studieboeken. Met deze wet wil de overheid voorkomen dat grote ketens de kleine boekhandels wegconcurreren en het aanbod in de boekhandels verschraalt. Schoolboeken zijn uitgezonderd van die wet, omdat elke leerling ze in huis moet halen. Eind 2011 besloot een meerderheid van de Tweede Kamer dat ook studieboeken voor het hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs moesten worden uitgezonderd. Studenten zijn immers verplicht de boeken aan te schaffen die op hun lijst staan. Een wetenschappelijk boek is daarmee hetzelfde als een schoolboek, zo luidde de redering.

Definities

Maar het is ondoenlijk zo’n uitzondering in de wet op te nemen, schrijft minister Bussemaker in een evaluatie. Wanneer is een boek een studieboek? En wat is de definitie van een wetenschappelijk boek? Zonder definities kan een uitgever elk boek uitzonderen van de wet met de mededeling dat het om een studieboek gaat. Dan wordt handhaving onmogelijk.

Anders dan in het basis- en voortgezet onderwijs zijn de meeste boeken die gebruikt worden op hogescholen en universiteiten niet speciaal geschreven voor het onderwijs. Daardoor kunnen uitgevers niet voor publicatie al aangeven dat het boek daarvoor gebruikt gaat worden. De oplossing ligt ook niet bij de onderwijsinstellingen, want docenten besluiten vaak zelf welke boeken ze gebruiken; er is geen centraal register van alle titels die worden voorgeschreven.

Centraal register

Een centraal register opstellen behoort ook niet tot de mogelijkheden stelt Bussemaker. “Bij een aantal van ruim achtduizend opleidingen en 70.500 fte’s aan docenten is zo’n systeem onuitvoerbaar”, aldus de minister. De Wet op de vaste boekenprijs blijft in ieder geval nog vier jaar van kracht. De volgende evaluatie komt gezien de snelheid en impact van de ontwikkelingen in de boekenmarkt over twee jaar.